عفونت‌های شایع در دوران بارداری

کاملاً طبیعی است که در دوران بارداری، افراد ‌به میزان بیشتری در مورد ابتلا به‌ عفونت‌های مختلف و نحوۀ تأثیر آن‌ها‌ بر نوزاد نگران باشند. ‌عفونت‌های واژن که شامل عفونت‌های قارچی نیز ‌می‌شوند، در دوران‌ بارداری‌ بسیار شایع هستند‌ ‌و معمولاً‌ احتیاجی‌ به نگرانی‌ نیست. با این حال باید توجه داشت ‌که عفونت‌های رحمی ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کنند.

در این مطلب‌ به بررسی‌ عفونت‌های ‌شایع ‎‌در دوران‌ بارداری‌، چگونگی‌ تأثیر آن‌ها بر نوزاد و نحوۀ جلوگیری از پیشرفت آن‌ها ‌می‌پردازیم.

عفونت‌های واژینال در دوران بارداری

اصطلاح عفونت‌های واژینال، به عفونت‌های مربوط به واژن اشاره دارد. فرد باردار ممکن است در برابر برخی عفونت‌های خاص آسیب‌پذیرتر باشد و در صورت عدم درمان، ممکن است عوارض شدیدتری در وی بروز یابد. در صورتی که در دوران بارداری متوجه بروز عفونتی جزئی در خودتان شدید، باید در اسرع وقت با پزشک متخصص یا ماما مشورت کنید.

عفونت‌های قارچی واژن

اصطلاح عفونت‌های واژینال، به عفونت‌های مربوط به واژن اشاره دارد. فرد باردار ممکن است در برابر برخی عفونت‌های خاص آسیب‌پذیرتر باشد و در صورت عدم درمان، ممکن است عوارض شدیدتری در وی بروز یابد. در صورتی که در دوران بارداری متوجه بروز عفونتی جزئی در خودتان شدید، باید در اسرع وقت با پزشک متخصص یا ماما مشورت کنید.

عفونت‌های واژینال شایع در دوران بارداری عبارتند از:

خارش در اطراف

واژن یا فرج

ترشحات غلیظ، سفید و

پنیری‌شکل واژن

بوی نامطبوع در

ناحیۀ واژن

درد یا سوزش در

داخل یا اطراف واژن

درد یا سوزش در

حین رابطۀ جنسی

در حالت عادی می‌توان از داروهای تجویزی یا بدون نسخه برای درمان عفونت‌های قارچی واژن استفاده کرد. اما شخص باردار نباید بدون مشورت با پزشک یا ماما از این داروها استفاده کند.

تشخیص قبل از شروع درمان، امری‌ ضروری‌ است؛ زیرا گاهاً عفونت‌های دیگر مانند واژینوز باکتریال و کلامیدیا با عفونت‌های قارچی اشتباه گرفته می‌شوند.

واژینوز باکتریال (عفونت باکتریایی واژن)

واژینوز باکتریال (BV)، نوعی عفونت باکتریایی است که به راحتی درمان می‌شود. علائم آن عبارتند از:

  • forward-1

    شدیدترشدن بوی ناحیۀ واژن پس از مقاربت جنسی

  • forward-1

    مقادیر زیاد ترشحات رقیق و خاکستری‌رنگ

  • forward-1
    خارش، سوزش و درد در واژن یا فرج (غشای دهانۀ واژن)
  • forward-1
    بوی نامطبوع در ناحیۀ واژن (شبیه بوی ماهی)
  • nano-p-tests-i-warning-1

    در صورت عدم درمان واژینوز باکتریال در دوران بارداری، ممکن است منجر به زایمان زودرس و تولد نوزادانی با وزن کم‌تر از حد معمول شود.

عفونت ناشی از باکتری استرپتوکوک گروه B

استرپتوکوک گروه B (GBS)، نام گروهی از باکتری‌ها است که در بدن در حال رفت‌وآمد هستند، اما اغلب در واژن و راست‌روده دیده می‌شوند. این باکتری‌ها معمولاً علامت یا حتی عفونتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، خانم‌هایی که این باکتری‌ را در  هنگام زایمان در بدن خود دارند، ممکن است آن را به نوزادان خود منتقل کنند.

خانم‌های بارداری که این باکتری را بدن خود دارند، در ۱ تا ۲ درصد موارد، آن را به نوزادان خود منتقل می‌کنند. اگرچه بسیار نادر است اما عفونت با استرپتوکوک گروه B در نوزادان می‌تواند کشنده باشد.

خانم‌های باردار به طور معمول در اواخر بارداری، معمولاً بین هفته‌های ۳۵ تا ۳۷، آزمایش GBS می‌دهند. در این آزمایش از یک سواب بزرگ برای جمع‌آوری نمونه‌ها از واژن و رکتوم استفاده می‌شود. این نمونه‌ها در آزمایشگاه بررسی می‌شوند. نتایج معمولاً بین ۱ تا ۳ روز آماده می‌شوند. در صورت مثبت‌شدن نتیجۀ آزمایش، بدین معنی است که باکتری در بدن شخص وجود دارد؛ نه این‌که الزاماً به نوزاد منتقل می‌شود.

خانم باردار در صورت وجود عفونت، در حین زایمان آنتی‌بیوتیک وریدی دریافت می‌کند. پزشکان معمولاً از پنی‌سیلین استفاده می‌کنند اما اگر خانمی به آن حساسیت داشته باشد، می‌توان از داروهای دیگر نیز استفاده کرد.

نیاز به مشاوره درمورد بارداری دارید؟

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و رزرو وقت آزمایش و راهنمایی شما عزیزان هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و در صورت درخواست، نتیجه به‌صورت الکترونیکی به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

عفونت‌های رحمی در دوران بارداری

عفونت‌های رحمی به دلایل مختلفی می‌توانند خطرناک باشند. عفونت ممکن است روی جفت تأثیر بگذارد، به نوزاد در حال رشد آسیب برساند، منجر به زایمان زودرس و بروز برخی ناهنجاری‌های مادرزادی شود. ضمن این‌که ممکن است عفونت‌های رحمی باعث دشوار و سخت‌ترشدن فرآیند زایمان شوند. برخی از افراد در نتیجۀ عفونت‌های رحمی دچار نارسایی اندام و عوارض بسیار خطرناکی می‌شوند.

عفونت‌های رحمی اغلب زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌های موجود در واژن به رحم منتقل شوند؛ بنابراین در صورت عدم درمان عفونت‌ واژینال، احتمال بروز عفونت‌های رحمی افزایش می‌یابد.

در مرحلۀ اول برای درمان عفونت‌های رحمی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. ممکن است بنا به تشخیص پزشک، بیمار در بیمارستان بستری شود. در صورت بروز تب در حین زایمان، پزشک یا ماما اقدامات لازم را انجام خواهند داد. اگر علائم شدید باشند، پزشک ممکن است سزارین را توصیه کند.

بارداری باعث بروز تغییرات زیادی در بدن شده و آسیب‌پذیری افراد را در مقابل عوارض ناشی از عفونت‌های مختلف افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال، تغییرات پوستی ناشی از هورمون‌های دوران بارداری می‌توانند اختلالاتی مانند اِگزما یا خشکی شدید پوست را ایجاد کنند. ترک برداشتن و خون‌ریزی پوست ممکن است به بروز عفونت‌های جدی پوستی مانند سلولیت منجر شوند. سندرم سوئیت (Sweet’s syndrome)، نوعی اختلال پوستی نادر است که در دوران بارداری شایع‌تر از هر زمان دیگری است.

عفونت‌های مادر چگونه باعث آسیب به نوزاد می‌شوند؟

عفونت‌های متعددی ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برسانند. به همین خاطر تعیین میزان آلودگی جنین برای پزشکان امری دشوار است.

عفونت‌های مختلف به یکی از سه روش زیر می‌توانند به جنین در حال رشد آسیب بزنند:

  • checked-3

    عفونت‌های مختلف ممکن است باعث زایمان زودرس یا سقط جنین شوند.

  • checked-3

    با آسیب‌زدن به مادر، منجر به کاهش توانایی بدن وی در تغذیه کودک شوند و یا درمان عفونت مادر، نیازمند مصرف داروهایی داشته باشد که به جنین آسیب می‌رسانند.

  • checked-3

    عفونت‌ها می‎توانند با ایجاد تغییراتی که به ناهنجاری‎های مادرزادی منجر می‎‌شوند، مستقیماً به جنین آسیب بزنند.

  • naNO-ATTENTION

    طبق گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا، برخی از عفونت‌هایی که به جنین در حال رشد آسیب می‌رسانند، شامل موارد زیر هستند:

  • info

    استرپتوکوک گروه B که می‌تواند عوارض شدیدی در نوزادان ایجاد کند و در موارد نادر کشنده است.

  • info

    توکسوپلاسموز که می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌های مادرزادی و ناتوانی ذهنی شود.

  • info

    سیتومگالوویروس که در اغلب موارد آسیبی به دنبال ندارد اما ممکن است باعث ناهنجاری‌های مادرزادی و ناتوانی ذهنی شود.

  • info

    زیکا که معمولاً خفیف است اما می‌تواند باعث سقط جنین یا ناهنجاری‌های مادرزادی شود.

  • info

    لیستریا که می‌تواند منجر به سقط جنین، مرده‌زایی و ناهنجاری‌های مادرزادی شود.

  • info

    واژینوز باکتریال که ممکن است باعث زایمان زودرس شود.

  • info

    بیماری‌های مسری مانند هپاتیت، سفلیس، تبخال و ایدز که می‌توانند از مادر به نوزاد منتقل شوند.

  • info

    کلامیدیا که می‌تواند باعث بروز عفونت‌های چشمی و ذات‌الریه شود.

  • info

    سوزاک که می‌تواند باعث آلودگی مایع آمنیوتیک و زایمان زودرس و هم‌چنین منجر به بروز عفونت‌های چشم و کوری شود.

  • info

    بیماری پنجم (پوست سرخی عفونی یا اریتما اینفکتیوزوم) که می‌تواند باعث سقط جنین یا کم‌‌خونی جنین شود.

ویروس زیکا (Zika Virus) توسط گونه‌ای از پشه منتقل می‌شود. عفونت ناشی از این ویروس می‌تواند احتمال بروز ناهنجاری‌های مادرزادی، خطر مرده‌زایی و سقط جنین را افزایش دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا تنها برخی از جنین‌‎ها آلوده می‌شوند. بسته به وضعیت کلی سلامتی فرد باردار، زمان ایجاد عفونت و این‌که فرد تحت درمان قرار بگیرد یا خیر، عفونت‌های دیگر نیز ممکن است به جنین در حال رشد آسیب برسانند.

راهکارهای زیر برای کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های مختلف در دوران بارداری توصیه می‌شوند:

  • list

    خودداری از مصرف غذاهای غیرپاستوریزه

  • list

    درخواست از شخص دیگر برای تعویض بستر حیوانات خانگی

  • list

    انجام آزمایش‌های غربالگری بیماری‌های مقاربتی و عفونت ناشی از استرپتوکوک گروه B

  • list

    استفاده از کاندوم و درخواست از شریک جنسی برای انجام آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی (STIs)

  • list

    اجتناب از مسافرت به مناطقی که عفونت با زیکا در آن‌ها شایع است.

  • list

    استفاده از اسپری‌های ضدحشره برای جلوگیری از نیش پشه در هنگام سفر

  • list

    تزریق واکسن آنفولانزا

  • list

    شستشوی کامل دست‎ها

  • list

    دوری از افراد مبتلا به عفونت‌های واگیردار

نکته پایانی

بیشتر افرادی که در دوران بارداری دچار عفونت می‌شوند، عوارض شدیدی را تجربه نخواهند کرد. اگر عفونت‌های ایجادشده سریعاً درمان شوند، احتمال تولد نوزاد سالم افزایش می‌یابد.

در صورتی که در دوران بارداری، علامت غیرمعمولی را مشاهده کردید، حتماً با پزشک یا ماما صحبت کنید. ویزیت‌های دوران بارداری بسیار مهم هستند؛ زیر در این جلسات، بسیاری از عفونت‌ها پیش از این‌که علامتی در شما ظاهر شود، تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.

دانستنی‌های بیشتر درباره

مشکلات رایج دیگر در بارداری

همراه با شما در مسیر سلامتی مادر و فرزند

بارداری، دورانی شگفت‌انگیز در زندگی خانوادگی است که موجی از خوشبختی و امید را با خود به‌همراه دارد.

اطمینان از سلامت مادر و فرزند در این مسیر، نیازمند مراقبت و نظارت منظم توسط مادر، اطرافیان، و همچنین تیم پزشکی است. در تمام این مسیر برای سنجش سلامتی شما و نوزادی که در آینده به خانواده شما خواهد پیوست، آزمایشگاه نانو در ارومیه همواره در کنار شماست.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات شما در زمینه بارداری و رزرو وقت آزمایش برای شما عزیزان هستند.