سلولی مولکولی

از آزمایش سدیم خون، چه انتظاری می‌رود؟

سدیم یکی از الکترولیت‌های بدن است. الکترولیت‌ها حامل بار الکتریکی هستند و به بدن در حفظ سطح مایعات در داخل و خارج سلول‌ها و خون کمک می‌کنند. سدیم برای این که سلول‌ها قادر به عملکرد صحیح باشند، بسیار مهم است. بدن ما بیشتر سدیم خود را از طریق غذاهایی که می‌خوریم، به دست می‌آورد و سدیم را از طریق تعریق و ادرار از دست می‌دهد.

اما گاهی اوقات، شرایطی مانند بیماری‌، مشکلات کلیوی، مصرف داروها (مانند دیورتیک‌ها یا استروئیدها)، مصرف بیش‌از‌حد یا کم نمک، تزریق مایعات داخل وریدی و موارد دیگر، می‌تواند سطح سدیم را از حالت عادی خارج کند. برخی از شایع‌ترین علائم کمبود سدیم (هیپوناترمی) عبارت‌اند از:

  • بی‌حالی یا خستگی
  • سردرگمی و یا سرگردانی
  • انقباض عضلانی یا گرفتگی عضلات
  • مشکل در راه رفتن
  • تشنج
  • کما

علائم سدیم بیش‌از‌حد (هایپرناترمی) می‌تواند مشابه علائم کاهش سطح سدیم باشد. با این حال، یک تفاوت اصلی این است که سطوح بالا ممکن است باعث شود فرد احساس تشنگی خاصی کند.

اگر پزشک شما مشکوک شود که ممکن است عدم تعادل در سطح سدیم شما وجود داشته باشد، آزمایش خون سدیم را تجویز می‌کند. آزمایش سدیم ممکن است به‌عنوان «تست Na» نیز نامیده شود. (Na نماد دوره‌ای سدیم است)

هدف از آزمایش

از آزمایش سدیم برای تعیین این که آیا سطح سدیم خیلی پایین یا خیلی بالا است (که هر دو می‌توانند علائم مختلفی از متوسط ​​تا شدید ایجاد کنند) استفاده می‌شود.

عجیب نیست که آزمایش سدیم به عنوان بخشی از آزمایش پانل متابولیک انجام شود که الکترولیت‌های دیگر مانند پتاسیم، کلرید و بی کربنات را اندازه گیری می‌کند.

این آزمایش به پزشک شما کمک می‌کند تا میزان سدیم خون و عواملی که ممکن است باعث ایجاد احساس بیماری در شما می‌شوند را بهتر درک کند.

خطرات و موارد منع مصرف

مانند اکثر آزمایش‌های خون، خطرات و موارد منع مصرف مرتبط با آزمایش سدیم جزئی در نظر گرفته می‌شوند؛ یعنی آزمایش‌های خون خطر عوارض کمی دارند. با این حال، یکی از زمان‌هایی که ممکن است احساس ناراحتی خفیفی داشته باشید، وقتی است که یک تکنسین یا پرستار تلاش می‌کند تا خون شما را بگیرد.

یک تکنسین ممکن است متوجه شود که برخی از افراد وریدهای چالش‌برانگیزی برای خون‌گیری دارند. در نتیجه، تکنسین احتمالاً نیاز خواهد داشت که بیش از یک‌بار سوزن را وارد کند و این روند می‌تواند کمی درد ایجاد کند، اما فقط به طور موقت.

مشکلات دیگری که ممکن است در طول آزمایش خون سدیم رخ دهد، عبارت‌اند از:

  • احساس سوزش یا کبودی جزئی در محل خون‌گیری
  • احساس ضعف یا سبکی سر
  • جمع شدن خون در زیر پوست (هماتوم)
  • خون‌ریزی
  • تورم ورید (phlebitis)
  • عفونت (اگرچه خطر آن کم است)

توجه داشته باشید که بیشتر علائم فوق به‌سرعت و معمولاً در عرض یک یا دو روز ناپدید می‌شوند.

همچنین، برخی داروها، مانند دیورتیک‌ها، داروهای ضد‌افسردگی و سایر داروها، ممکن است سطح سدیم شما را تغییر دهند. به پزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل‌ها اطلاع دهید. بسته به وضعیت شما، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که برنامه دارویی خود را چند روز قبل از آزمایش برای گرفتن دقیق ترین نتایج تغییر دهید.

قبل از آزمایش

به طور معمول، هیچ آمادگی خاصی برای انجام این آزمایش خون لازم نیست.

زمان آزمایش

معمولا باید در عرض چند دقیقه آزمایش خود را تمام کنید.

محل

این آزمایش ممکن است در مطب پزشک یا در آزمایشگاه‌هایی که آزمایش خون را انجام می‌دهند، انجام شود.

  • nano-i-test-01

    انجام آزمایش های خون در ارومیه

    برای سؤال درباره نحوه انجام آزمایش های خون در ارومیه، با پذیرش آزمایشگاه نانو تماس بگیرید.

چه لباسی باید بپوشید

می توانید لباس همیشگی خود را بپوشید. با این حال، برای دسترسی آسان به رگ‌ها، می‌توانید پیراهنی بپوشید که آستین‌هایی دارد که می‌توانید بالا بزنید.

غذا و نوشیدنی

اگر پزشک شما آزمایش‌های خون دیگری را هم‌زمان انجام می‌دهد، ممکن است از شما خواسته شود چند ساعت قبل از آزمایش (اغلب یک شب) ناشتا باشید.

هزینه و بیمه

روز آزمایش دفترچه‌ی بیمه و کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشید تا در صورت ممکن هزینه‌ی آزمایش با بیمه محاسبه شود.

در طول آزمایش

بسیاری از آزمایش‌های خون به روشی مشابه انجام می‌شوند؛ بنابراین، اگر قبلاً خون داده‌اید، این روند کم و بیش یکسان خواهد بود. ابتدا، احتمالاً روی یک صندلی می‌نشینید تا بتوانید بازو را از جایی که خون گرفته می‌شود، تکیه دهید. تکنسین یا پرستار یک باند الاستیک را در اطراف بازوی شما قرار می‌دهد تا به طور موقت جریان خون را محدود کرده و رگ را پیدا کند. هنگامی که رگ را پیدا کردند، آن ناحیه را با استفاده از سواب یا پد الکلی ضد‌عفونی می‌کنند، سپس سوزن را وارد می‌کنند.

پس از این که سوزن وارد رگ شد، تکنسین یک لوله‌ی کوچک در انتهای سرنگ قرار می‌دهد تا نمونه را جمع‌آوری کند. هنگامی که مقدار کافی خون به دست آمد، تکنسین، کش را بر می‌دارد و یک چسب یا بانداژ روی محل قرار می‌دهد.

بعد از آزمایش

اغلب، آزمایش‌های خون این چنینی، روش‌هایی بسیار طبیعی و بدون عارضه هستند. اگر در محل تزریق کمی احساس درد کردید، باید طی چند روز از بین برود. برای جلوگیری از کبودی، تکنسین شما ممکن است توصیه کند که بانداژ را برای چند ساعت نگه دارید تا احتمال این اتفاق کاهش یابد.

بیشتر اوقات، پس از آزمایش سدیم، توصیه‌ی کمی وجود دارد یا اصلاً هیچ توصیه‌ای وجود ندارد و شما می‌توانید فعالیت‌های معمول خود را از سر بگیرید.

پزشک باید پس از دریافت نتایج به شما اطلاع دهد و توصیه‌های خاصی را که ممکن است نیاز داشته باشید، در اختیار شما قرار دهد.

تفسیر نتایج

اگر سطح سدیم شما بالا باشد، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات مربوط به غدد فوق کلیوی، کلیه‌ها، کاهش قابل‌توجه مایعات، دیابت بی‌مزه و موارد دیگر باشد.

اگر سطح سدیم شما کاهش یافته باشد، ممکن است علائم و نشانه‌های کم‌آبی، استفاده بیش‌از‌حد از داروهایی مانند دیورتیک‌ها، بیماری آدیسون، مشکلات قلبی، برخی بیماری‌های کلیوی و کبدی را نشان دهید. حتماً نتایج آزمایش خود را به طور کامل با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. در صورتی که شما یکی از این شرایط زمینه‌ای را دارید، درمان زودهنگام کلیدی است.

سخنی از مجموعه‌ی آزمایشگاهی نانو

اگر نتایج آزمایش خارج از محدوده‌ی طبیعی باشد، پزشک به شما در تعیین علت کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که تغییرات در سطح سدیم همیشه نشان‌دهنده‌ی یک بیماری نیست و ممکن است به دلیل عوامل دیگری مانند داروهایی که مصرف می‌کنید، سطح آن نوسان داشته باشد. اگر در مورد این آزمایش سؤال یا نگرانی دارید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

انجام آزمایش در ارومیه

مرکز تخصصی نانو ارومیه، یکی از بهترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های ارومیه است. نتایج آزمایش‌ها در این مرکز با رعایت دقیق کلیه استانداردها، دارای حداکثر دقت است. تخصص و مهارت نیروهای تیم نانو، و کیفیت و دقت دستگاه‌های بکار رفته در آزمایشگاه نانو، آن را تبدیل به مجهزترین مرکز آزمایشگاهی بخش خصوصی در آذربایجان‌غربی کرده است.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و در صورت درخواست، نتیجه به‌صورت الکترونیکی به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *