قلب و عروق

درباره آزمایش فشار خون چه می دانید؟

آزمایش فشار خون یک روش ساده برای بررسی فشار خون بیش از حد بالا یا پایین است.

فشار خون اصطلاحی است که برای توصیف قدرت فشار خون در کنار عروق در حین پمپاژ به اطراف بدن، استفاده می‌شود.

فشار خون بالا می‌تواند رگ‌ها و اندام‌های شما را تحت فشار قرار دهد که معمولا خطر ابتلا به مشکلات جدی مانند حملات قلبی و مغزی را افزایش دهد.

فشار خون پایین (افت فشار خون) معمولاً به آن اندازه جدی نیست؛ گرچه در بعضی از افراد می‌تواند باعث سرگیجه و غش شود. آزمایش فشار خون تنها راه تشخیص فشار خون بیش از حد بالا یا پایین است، زیرا اکثر افراد علائم واضحی ندارند. انجام یک تست برای این منظور به آسانی می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

 

چه زمانی باید فشار خون خود را آزمایش کنم؟

هر زمان که نگران فشار خون خود شوید می‌توانید آزمایش فشار خون دهید. توصیه می‌شود همه بزرگسالان بالای ۴۰ سال حداقل ۵ سال یکبار فشار خون خود را تست کنند تا مشکلات احتمالی در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

اگر قبلاً برای شما تشخیص فشار خون بالا یا پایین داده‌اند، یا در معرض خطر این مشکلات هستید ممکن است لازم باشد برای کنترل فشار خون این آزمایش را با فواصل کمتری انجام دهید.

 

چگونه فشار خون آزمایش می‌شود؟

برای این کار از دستگاهی به نام فشارسنج استفاده می‌شود که معمولاً از یک استتوسکوپ، کاف بازویی، پمپ و صفحه تشکیل می‌شود. البته دستگاه‌های اتوماتیک که از سنسورهای هوشمند استفاده می‌کنند و دارای صفحه نمایش دیجیتالی هستند نیز امروزه استفاده می‌شوند.

برای آزمایش، بهتر است که به پشت تکیه داده و پاهای خود را صاف قرار دهید. معمولاً باید آستین‌هایتان را بالا بزنید تا کاف بازویی در اطراف بازو قرار داده شود. سعی کنید هنگام انجام آزمایش آرام باشید و از صحبت کردن خودداری کنید.

در طول تست:

  • بازوهای خود را رو به بیرون نگه دارید تا هم‌سطح قلب قرار گیرد. بازوی شما باید در موقعیتی مشابه بازوی صندلی قرار گیرد.
  • کاف برای جلوگیری از جریان خون سفت خواهد شد. ممکن است این فشار کمی ناخوشایند باشد، اما فقط چند ثانیه طول می‌کشد.
  • فشار در کاف به آرامی آزاد می‌شود، در حالی که از استتوسکوپ برای گوش دادن به نبض شما استفاده می‌شود (دستگاه‌های دیجیتال از سنسورها برای تشخیص لرزش در عروق استفاده می‌کنند).
  • با شروع جریان خون به بازو، فشار در کاف در دو نقطه ثبت می‌شود. از این دو نقطه،‌‌ برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده می‌شود.

معمولاً می‌توانید بلافاصله نتیجه خود را از شخصی که آزمایش را انجام داده، و یا از طریق نمایشگر دیجیتال متوجه شوید.

 

کنترل فشار خون در منزل

آزمایش فشار خون همچنین می‌تواند در خانه با استفاده از دستگاه فشار خون دیجیتال انجام می‌شود. این روش می‌تواند نتیجه بهتری از فشار خون شما ارائه دهد زیرا آزمایش در جایی مانند درمانگاه، ممکن است احساس اضطراب در شما ایجاد کند و می‌تواند نتیجه را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین در طولانی‌مدت می‌توانید راحت‌تر وضعیت خود را کنترل کنید.

می‌توانید انواع مانیتورهای ارزان‌قیمت را خریداری کنید تا فشار خون خود را در خانه و یا بیرون از خانه آزمایش کنید. اطمینان از دقت تجهیزاتی که برای این منظور بکار می‌رود مهم است.

 

کنترل فشار خون سرپایی

در برخی موارد، پزشک ممکن است نظارت بر فشار خون ۲۴ ساعته یا سرپایی (ABPM) را توصیه کند. در این حالت فشار خون شما به طور خودکار حدود ۳۰ دقیقه در طی ۲۴ ساعت با استفاده از یک کاف متصل به دستگاه قابل حمل که روی کمر شما قرار دارد، بررسی می‌شود.

ABPM می‌تواند به شما کمک کند تا تصویری واضح از تغییر فشار خون در طی یک روز به دست آورید. در طول آزمون باید به فعالیت‌های عادی روزمره خود ادامه دهید، و البته از خیس شدن تجهیزات خودداری کنید.

 

درک میزان فشار خون

فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود و به دو شکل بررسی می‌شود:

  • فشار سیستولیک – فشار در حالتی که قلب شما خون را به بیرون می‌راند
  • فشار دیاستولیک – فشار در حالتی که قلب شما بین ضربان‌ها استراحت می‌کند

به عنوان مثال، اگر فشار خون شما «۱۴۰ روی ۹۰» یا ۱۴۰/۹۰mmHg باشد، به این معنی است که شما فشار سیستولیک ۱۴۰ میلی‌متر جیوه، و فشار دیاستولی ۹۰ میلی‌متر جیوه دارید.

 

به عنوان یک راهنمای کلی:

  • فشار خون طبیعی بین ۹۰/۶۰ میلی‌متر جیوه و ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه در نظر گرفته می‌شود
  • فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰mmHg یا بالاتر در نظر گرفته می‌شود
  • فشار خون پایین ۹۰/۶۰mmHg یا پایین‌تر در نظر گرفته می‌شود

کاهش فشار خون بین ۱۲۰/۸۰mmHg و ۱۴۰/۹۰mmHg می‌تواند به این معنی باشد که اگر برای کنترل فشار خون خود اقدامی انجام ندهید، در معرض ابتلا به فشار خون هستید. البته برای تفسیر دقیق نتیجه آزمایش، لازم است به پزشک خود مراجعه کنید.

 

کنترل فشار خون

اگر فشار خون شما بسیار بالا یا پایین باشد، پزشکانی که آزمایش را انجام می‌دهند می‌توانند در مورد راه‌های کنترل آن به شما مشاوره دهند. این راهکارها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اجرای یک رژیم غذایی سالم و متعادل کردن مصرف نمک
  • ورزش منظم
  • عدم‌مصرف الکل
  • کاهش وزن
  • ترک دخانیات
  • مصرف داروهایی مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) یا مسدود کننده‌های کانال کلسیم

در برخی موارد برای بررسی گزینه‌های درمان بیشتر، ممکن است به پزشکی مانند متخصص قلب و عروق ارجاع داده شوید.

انجام آزمایش کلسترول در ارومیه

مرکز تخصصی نانو ارومیه، یکی از بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه برای انجام انواع آزمایش است. نتایج آزمایش‌ها در این مرکز با رعایت دقیق کلیه استانداردها، دارای حداکثر دقت است. تخصص و مهارت نیروهای تیم نانو، و کیفیت و دقت دستگاه‌های بکار رفته در آزمایشگاه نانو، آن را تبدیل به یکی از مجهزترین مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی در آذربایجان‌غربی کرده است.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و برای دریافت اینترنتی نتیجه آزمایش به صورت رایگان، می توانید به بخش جوابدهی آنلاین در سایت آزمایشگاه نانو مراجعه کنید.

 

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *