بیماری های عفونی

چه زمانی تب پس از عمل جراحی می‌تواند نگران کننده باشد؟

تب بعد از جراحی، یک عارضه شایع در عمل‌های جراحی مختلف است. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است بعد از یک جراحی تب کنید، از جمله مشکلاتی مانند عفونت‌هایی که نیاز به درمان دارند. ممکن است احتمال ابتلا به تب بعد از عمل بعد از یک جراحی یا عمل بزرگ وجود داشته باشد زیرا بدن شما تحت استرس بالایی است و تروما و التهاب بافتی قابل‌توجهی وجود دارد. هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است بعد از جراحی دچار تب شوند.

اکثر تب‌های بعد از عمل جدی نیستند و می‌توان آنها را در خانه با مصرف داروهای ایبوپروفن یا استامینوفن درمان کرد. برخی از تب‌های خفیف اصلاً نیازی به درمان ندارند و خودبه‌خود بهتر می‌شوند. با این حال، تب بعد از جراحی گاهی می‌تواند نشانه یک عارضه جدی‌تر مانند عفونت باشد. به همین دلیل است که هر تب بعد از جراحی باید جدی گرفته شود و تحت‌نظر باشد.

این مقاله برخی از دلایلی که ممکن است بعد از جراحی تب داشته باشید را توضیح می‌دهد؛ همچنین درمان تب بعد از عمل و این‌که در صورت داشتن تب بعد از عمل چه زمانی با پزشک تماس بگیرید.

 

علل تب بعد از جراحی

تب‌های ناشی از جراحی می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند.

مشکلات ریوی

دو عارضه بعد از جراحی که می‌توانند باعث تب شوند عبارتند از آتلکتازی و ذات‌الریه.

آتلکتازی ریوی (Atelectasis) یکی از شایع‌ترین علل تب بعد از جراحی است. بیهوشی باعث می‌شود کیسه‌های هوایی کوچک (آلوئول‌ها) درون ریه‌ها تخلیه شوند و منجر به فروپاشی بخش‌هایی از ریه شوند.

ذات‌الریه نوعی عفونت ریه است که کیسه‌های هوایی را ملتهب می‌کند و ممکن است آنها را با مایع یا چرک پُر کند. عفونت می‌تواند ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها باشد و یا می‌تواند در اثر تنفس (دمیدن) غذا یا مایعات ایجاد شود. گاهی اوقات، این مسئله ممکن است وقتی فرد در حال انجام جراحی است، و یا بلافاصله پس از بهبودی اتفاق بیفتد.

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت دستگاه ادراری می‌تواند باعث تب بعد از جراحی شود. اگر در حین جراحی، کاتتر ادراری داشتید، احتمال ابتلا به عفونت ادراری بیشتر است.

سایر عفونت‌ها

عفونت‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به تب پس از جراحی شود:

  • زخم یا آبسه عفونی
  • یک برش جراحی عفونی
  • سپتی‌سمی (عفونتی که به خون می‌رسد)
  • پریتونیت (عفونت در شکم ناشی از نشت در محل جراحی)

لخته شدن خون

گاهی اوقات تب خفیف در بیماران مبتلا به لخته خون پس از جراحی دیده می‌شود. با این حال، آنها معمولاً علائم دیگری علاوه بر لخته شدن خون مانند درد و تنگی نفس نیز خواهند داشت.

انواع لخته‌های خونی که ممکن است بعد از جراحی ایجاد شوند عبارتند از:

  • ترومبوز ورید عمقی (DVT) یک لخته خون در ورید، که معمولاً در ساق پا ایجاد می‌شود. اگر بعد از جراحی به اندازه معمول حرکت نکنید، احتمال تشکیل DVT بیشتر است.
  • آمبولی ریه نوع دیگری از لخته خون است که در ریه‌ها جمع می‌شود.

واکنش دارویی

تب‌های پس از جراحی می‌تواند ناشی از تزریق خون یا داروهایی باشد که در طول جراحی به بیمار داده شده‌اند. تب‌های ناشی از واکنش دارویی ممکن است خود‌به‌خود بهبود یابند ولی در صورتی که از بین نمی‌روند یا بدتر می‌شوند، تب می‌تواند نشانه یک واکنش جدی‌تر باشد.

علل غیرجراحی

گاهی اوقات خود جراحی دلیل تب بعد از عمل نیست. ممکن است چند روز پس از جراحی به آنفولانزا مبتلا شده باشید یا ممکن است عفونتی داشته باشید که به عمل مربوط نیست.

هر چه زمان بیشتری بین روز جراحی و روز تب شما بگذرد، احتمال اینکه تب مربوط به جراحی شما باشد کمتر می‌شود. این امر به ویژه در صورتی صادق است که هفته‌ها از بهبودی می‌گذرد و تب می‌کنید.

علل غیرجراحی شایع برای تب عبارتند از:

  • ویروس‌ها (مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی)
  • گلودرد استرپتوکوکی (عفونت باکتریایی)
  • تب عصبی ناشی از آسیب مغزی
  • سایر عفونت‌ها

 

انواع تب‌های بعد از عمل

ممکن است انواع مختلفی از تب بعد از جراحی داشته باشید، بر اساس میزان دمای بدنتان. همچنین ممکن است یک نوع تب شروع شود و به نوع جدی‌تری تبدیل گردد.

تب درجه پایین

اگر درجه حرارت شما یک یا دو درجه بالاتر از دمای طبیعی ۳۷ درجه باشد، تبِ کم در نظر گرفته می‌شود. اگرچه ممکن است تب جدی نباشد، اما بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید که تب با درجه پایین دارید. بعد از جراحی.

تب اندکی بالاتر از ۳۷ درجه بسیار شایع است، به خصوص در هفته اول که برش‌های ناشی از جراحی در حال ترمیم است. اگر تب دارید و برش شما به خوبی بهبود نمی‌یابد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشید.

همچنین اگر تب خفیفی دارید که پس از چند روز از بین نمی‌رود، باید با پزشک تماس بگیرید.

تب متوسط

تب بین ۳۸ تا ۳۹ درجه، تب متوسط ​​در نظر گرفته می‌شود. اگر ​​بعد از عمل جراحی، تب متوسط همراه با علائم زیر دارید، احتمالا نیاز به ویزیت توسط پزشک و مراجعه به بخش مراقبت‌های فوری یا اورژانس داشته باشید:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • افزایش بی‌دلیل درد
  • گیجی یا سردرگمی
  • چرک یا نشت مایعات از محل برش
  • قرمز شدن اطراف محل برش
  • تنگی نفس

این علائم می‌تواند نشانه ای از وجود مشکلات پس از جراحی باشد.

همچنین اگر تب شما ظرف یک ساعت پس از مصرف دوز ایبوپروفن یا استامینوفن کاهش نیابد، باید مراقبت‌های پزشکی دریافت کنید.

تب شدید

تب بالاتر از ۳۹ درجه در بزرگسالان نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. این درجه از تب می‌تواند به این معنی باشد که شما یک عفونت جدی دارید، مشکلی در محل جراحی شما وجود دارد، و یا واکنش جدی به یک دارو نشان داده‌اید.

اگر تب بالا دارید باید به بخش مراقبت‌های فوری یا اورژانس مراجعه کنید.

 

درمان تب بعد از عمل

تب با درجه پایین ممکن است صرفاً به کمک داروهای بدون نسخه (مانند ایبوپروفن یا استامینوفن) برطرف شود. این داروها معمولا برای درمان تب مؤثر هستند.

اگر بعد از جراحی، به دستور پزشک از داروهای مسکن حاوی ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده می‌کنید، باید بدانید که ممکن است تب داشته باشید و متوجه آن نباشید. این داروها معمولاً تب را کاهش داده و همزمان درد را درمان می‌کنند.

اما گاهی پایین آوردن تب با دارو ممکن است کافی نباشد. احتمال دارد عفونتی داشته باشید که نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک و یا مراقبت از زخم داشته باشد.

آنتی‌بیوتیک همیشه قادر به درمان تب نیست. به عنوان مثال، آنتی‌بیوتیک‌ها، عفونت ناشی از ویروس یا قارچ را درمان نمی‌کنند. همچنین ممکن است افزایش دمای بدن پس از جراحی، دلیلی غیر از عفونت داشته باشد.

اگر تب بالا دارید، پزشک ممکن است نیاز به آزمایش کشت خون، ادرار و زخم را داشته باشید. این آزمایش‌ها می‌توانند تعیین کنند چه باکتری‌ها و یا ارگانیسم‌هایی باعث عفونت می‌شوند تا بهترین روش درمان را دریافت کنید.

احتمال دارد پزشک از شما بخواهد که پیش از دریافت نتایج آزمایش، درمان را شروع کنید. از طرف دیگر، ممکن است از شما بخواهند قبل از تصمیم‌گیری در مورد درمان، صبر کنید تا آزمایش نشان دهد علت عفونت چیست.

در برخی موارد، جراح شما ممکن است بخواهد قبل از جراحی یا بلافاصله بعد از آن، حتی اگر هیچ نشانه‌ای از عفونت ندارید، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، مصرف آنتی‌بیوتیک را شروع کنید.

 

جلوگیری از تب بعد از جراحی

برای جلوگیری از عفونت پس از جراحی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • محل برش را هر روز تا زمان بهبودی بررسی کنید.
  • دست‌های خود را قبل و بعد از لمس محل برش بشویید.
  • آب و مایعات فراوان بنوشید تا هیدراته بمانید و به جلوگیری از عفونت مجاری ادراری (UTI) کمک کنید.
  • مراقبت مناسب از برش و تغییر پانسمان را انجام دهید.
  • وقتی از نظر بدنی توانایی دارید و در صورت تأیید پزشک جراح، شروع به حرکت کنید و سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

آزمایش های عفونی در ارومیه

تب خفیف بعد از جراحی بسیار شایع است. اگر تب بین ۳۷٫۲ تا ۳۸٫۳ درجه دارید، ممکن است خود به خود یا با مصرف دارو برطرف شود.

فراموش نکنید که تب می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به عفونت در جایی از بدن باشد. اگر تب شما بالاست یا بهتر نمی‌شود، ممکن است پزشک نیاز به انجام آزمایش‌هایی برای کشف علت و تجویز درمان داشته باشد.

داشتن تب بالای ۳۸٫۸ درجه نیاز به مراقبت پزشکی دارد. همچنین در صورت داشتن حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس، بی‌نظمی یا هرگونه علائم عفونت زخم پس از جراحی، باید به مراکز مراقبت‌های فوری یا اورژانس مراجعه کنید.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و برای دریافت اینترنتی نتیجه آزمایش به صورت رایگان، می توانید به بخش جوابدهی آنلاین در سایت آزمایشگاه نانو مراجعه کنید.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *