بارداری

شش ماده غذایی مفید برای وعده غذایی بلافاصله پس از زایمان

لابد پیش از رفتن به بیمارستان، بارها و بارها کارهایی را که باید انجام دهید با خود مرور کرده‌اید: تمرین نفس کشیدن، داروهایی که باید مصرف کنید، لوازمی که برای نوزاد باید به همراه داشته باشید، و همه کارهای ریز و درشت دیگر.

اما آیا فکر کرده‌اید بعد از زایمان چه غذایی باید بخورید؟ شاید شما هم جزو آن دسته‌ای باشید که در چنین شرایطی، نیازهای خودتان را در اولویت آخر قرار می‌دهید. ولی بگذارید به شما یادآوری کنیم که بعد از پایان ماراتن دشوار مادر شدن، باید یک غذای شاهانه برای خودتان ترتیب دهید تا این لحظات برایتان شیرین‌تر شود و قدرت ادامه راه مادر بودن را بیابید.

زایمان یک پروسه انرژی‌بر است. تخمین زده می‌شود هر ساعت از مراحل زایمان ۱۰۰ کالری می‌سوزاند. پس برای جبران انرژی از دست رفته باید از قبل یک فکر حسابی کرده باشید!

با این مقدمه، بهتر است به سراغ شش غذای مقوی و مفید برای وعده غذای پس از زایمان برویم:

  1. سوپ مرغ

احتمالا خبر دارید که در طی زایمان، شدیداً عرق خواهید کرد. برای بسیاری از خانم‌ها این عرق کردن تا هفته‌ها پس از زایمان ممکن است ادامه یابد، زیرا بدن هنوز نتوانسته است خود را با نوسانات هورمونی وفق دهد.

در این روزها نیاز شما به مایعات بیشتر از هر زمان دیگری است. برای همین، سوپ مرغ یک غذای ایده‌آل برای بعد از زایمان است. عصاره مرغ و نمک موجود در سوپ باعث تأمین الکترولیت‌های مورد نیاز بدنتان می‌شود و رشته‌های حاوی کربوهیدرات موجود در سوپ، راه را برای خوردن بازگشت به رژیم غذایی عادی باز می‌کند.

  1. بیسکویت نمکی (ترد)

اگر حتی تصور خوردن یک مایع گرم باعث آزارتان می‌شود، خوردن بیسکویت‌های نمکی می‌تواند کربوهیدرات‌ها و الکترولیت‌های مورد نیازتان را فراهم کند و تدریجاً انرژی از دست رفته را بازگرداند.

این بیسکویت‌ها همچنین برای رفع حالت تهوع در دوره بارداری استفاده می‌شوند. اگر پس از زایمان هنوز احساس سرگیجه دارید این بیسکویت‌ها می‌تواند مفید باشد. پیش از زایمان می‌توانید این بیسکویت را به اقلام درون کیف زایمان اضافه کنید.

  1. خرما

این شیرینی طبیعی خواص مفید فراوانی دارد و به راحتی می‌توان آن را در کیف زایمان جا داد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مصرف خرما بلافاصله بعد از زایمان، بهتر از مصرف اکسی‌توسین در کاستن از خونریزی عمل می‌کند.

شکر موجود در خرما نیز باعث بازگشت سریع بخشی از انرژی صرف‌شده در زایمان می‌شود.  

  1. جو دوسر با میوه

بواسیر بعد از زایمان یکی از شایع‌ترین مسائلی که خانم‌ها با آن درگیر هستند. هورمون‌های بارداری همچنین می‌توانند باعث یبوست شوند. برخی از داروهایی که مصرف می‌کنید نیز مانند قرص آهن و مسکن این مسئله را تشدید می‌کند.

برای بهبود این وضعیت، لازم است مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کنید. جو دوسر یکی از مواد غذایی مفید در این شرایط است. آن را همراه با قطعات میوه تازه یا خشک‌شده مصرف کنید تا بدن‌تان مواد مفید بیشتری دریافت کند.

یکی دیگر از مزایای جو دوسر در این شرایط این است که گفته می‌شود برای تقویت شیردهی مناسب است. شاید بتوانید آن را از فروشگاه بیمارستان تهیه کنید، اما برای احتیاط بهتر است از قبل چند بسته آماده کرده باشید.

  1. تخم مرغ

تخم‌مرغ یکی از منابع غذایی حاوی پروتئین برای رفع خستگی عضلاتی است که در طی زایمان بی‌وقفه کار کرده‌اند. اگر تخم‌مرغ غنی‌شده با امگا-۳ در دسترس باشد بهتر است. محققان دریافته‌اند سطح پایین امگا-۳ ارتباط مستقیمی با افسردگی پس از زایمان دارد. بنابراین تخم‌مرغ غنی‌شده به رفع این مسئله نیز کمک می‌کند.

  1. سیب

خوردن سیب اگرچه به اندازه مسواک و نخ دندان در تمیز کردن دهان اثر ندارد، اما در کاستن از پایداری باکتری‌های درون بزاق دهان مؤثر است. یک سیب در حدود ۴٫۵ گرم فیبر دارد و جای دادن آن در کیف زایمان آسان است.  

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *