تازه‌های پزشکی مراقبت‌های پزشکی

پیش بینی احتمال نیاز بیماران کرونا به مراقبت‌های ویژه بر اساس علائم

یافته‌های یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه کینگ کالج لندن با همکاری چند مرکز تحقیقاتی بین‌المللی دیگر نشان می‌دهد علائم مشاهده‌شده در افراد مختلف مبتلا به ویروس کرونا، قابل دسته‌بندی به ۶ گروه مختلف است. این محققان دریافته‌اند احتمال بستری شدن و نیاز به دستگاه‌های ونتیلاتور و دیگر تجهیزات مراقبتی، در هر یک از این گروه‌ها متفاوت است. با استفاده از این داده‌ها، مراکز درمانیِ پذیرای بیماران کرونا می‌توانند پیش‌بینی بهتری از تعداد تخت‌های مورد نیاز در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشند.

همچنین بیماران بستری در منزل و همراهان آنها می‌توانند با در نظر گرفتن علائم بیمار، در صورت نیاز به‌موقع وی به بیمارستان را منتقل کنند و یا تجهیزات مورد نیاز در خانه را از قبل مهیا کنند.

به طور خلاصه، هدف این تیم از انجام این تحقیق این بوده است که افراد بیمار به‌موقع به مراکز درمانی تخصصی ارجاع داده شوند، تا درصد مرگ‌و‌میر کاهش یابد.

این داده‌ها با بررسی اطلاعات کسب شده از بیش از ۱۵۰۰ بیمار که تست PCR آنها مثبت اعلام شده بود، به دست آمده است. از این افراد خواسته شده بود مرتباً علائم بیماری را یادداشت کرده و در اپلیکیشن طراحی‌شده به این منظور ثبت کنند. از این تعداد، ۳۸۳ نفر حداقل یک بار راهی بیمارستان شده و ۱۰۷ نفر از آنها نیاز به تجهیزات تنفسی پیدا کرده بودند.

سپس تیم تحقیقاتی با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی، توانسته‌اند بیماران را بر حسب علائم، و درصد بستری شدن دسته‌بندی کنند. خروجی این روش، تقسیم‌‌بندی بیماران به ۶ گروه است.

علائم این ۶ گروه شامل این موارد هستند:

گروه اول

علائم اکثراً در بخش‌های بالایی دستگاه تنفسی دیده می‌شود، مانند سرفه مداوم، همراه با درد عضلانی. در حدود ۱٫۵% از افراد این گروه نیازمند تجهیزات تنفسی شده بودند و ۱۶% آنها یک یا چند بار به بیمارستان مراجعه کرده بودند. بیشتر بیماران در این گروه جای می‌گیرند.

گروه دوم

اکثراً دارای علائم در بخش‌های بالایی دستگاه تنفسی، اما با تعداد بیشتر افراد مبتلا به بی‌اشتهایی و تب. از این دسته، ۴٫۴% مجبور به استفاده از تجهیزات تنفسی شده بودند و ۱۷٫۵% آنها یک یا چند بار به بیمارستان مراجعه کرده بودند.

گروه سوم

مبتلا به مشکلات گوارشی از قبیل اسهال بودند و تعداد کمتری دارای سایر علائم بیماری بودند. اگرچه ۳٫۷% این گروه از تجهیزات تنفسی استفاده کرده‌اند، اما ۲۴% آنها حداقل یک بار روانه بیمارستان شده بودند.

گروه چهارم

علائم اولیه ناتوانی مفرط، همراه با درد قفسه سینه و سرفه گزارش کرده بودند. از بین این افراد، ۸٫۶% نیازمند تجهیزات تنفسی شده بودند و ۲۳٫۶% آنها یک بار یا بیشتر به بیمارستان رفته بودند.

گروه پنجم

احساس گیجی، بی‌اشتهایی و ناتوانی مفرط. از این عده، ۹٫۹% از تجهیزات تنفسی استفاده کرده بودند و ۲۴٫۶% نیز به بیمارستان رفته بودند.

گروه ششم

علائم ناهنجاری‌های دستگاه تنفس از قبیل نفس‌بریدگی زودهنگام و درد قفسه سینه، گیجی، ضعف، و علائم گوارشی. ۲۰% از این افراد این گروه نیاز به استفاده از تجهیزات تنفسی پیدا کرده بودند و ۴۵٫۵% آنها مجبور به رفتن به بیمارستان شده بودند. البته این گروه، کمترین تعداد را در بین گروه‌های شش‌گانه داشت.

یافته‌های این محققان حاکی از آن است که دو گروه اول، نوع خفیف‌تری از بیماری را تجربه می‌کنند. اطلاعات جمع‌آوری شده از این طریق، بر روی بیش از هزار نفر بیمار دیگر نیز سنجش شد و صحت آن تأیید شد.

نرم‌افزار طراحی شده بر اساس این تحقیق قادر است با دریافت اطلاعات بیمار (سن، جنسیت، و بیماری‌های زمینه‌ای فرد) و علائم پنج روز اول، احتمال نیاز به استفاده از تجهیزات تنفسی را تا ۷۹% به درستی پیش‌بینی کند.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *