کم خونی در نوزادان

کم خونی در نوزادان شرایطی است که بدن نوزاد تعداد گلبولهای قرمز خونی کمتری نسبت به حالت نرمال دارد. این شرایط به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد، از جمله اگر نوزاد نارس باشد، گلبولهای قرمز خون به سرعت می شکنند، بدن به اندازه ی کافی گلبول قرمز خونی تولید نمی کند یا نوزاد خون زیادی را از دست می دهد. بسیاری از نوزادان برای کم‌خونیشان نیاز به درمان ندارند.

نوزادانی که کم‌خونی دارند، در شمارش سلولهای خونی، گلبولهای قرمز خونی کمتری نسبت به حالت نرمال دارند. گلبولهای قرمز خونی اکسیژن را در کل بدن حمل می کنند.

چه دلایلی موجب ایجاد کم خونی در نوزادان می شود؟

نوزاد می تواند به دلایل مختلفی دچار کم خونی بشود. این دلایل شامل موارد زیر می شوند:

  • list

    بدن نوزاد گلبولهای قرمز خونی کافی تولید نمی کند. بیشتر نوزادان در چندین ماه ابتدایی زندگی خود مبتلا به کم خونی هستند که با عنوان کم خونی فیزیولوژیک شناخته می شود. دلیلی که این کم خونی رخ می‌دهد، این است که بدن نوزاد به سرعت رشد می کند و گلبولهای قرمز خونی برای تولید نیاز به زمان دارند.

  • list

    بدن گلبولهای قرمز خونی را به سرعت می شکند. این مشکل زمانی رخ می دهد که نوع گروه خونی مادر و نوزاد با هم تطابق ندارند که به نام عدم تطابق Rh/ABO شناخته می شود. این نوزادان به طور معمول زردی دارند (هایپر بیلی روبینمی) که می تواند منجر به زرد شدن پوست آنها شود. در تعداد کمی از نوزادان آنمی می تواند به خاطر بیماریهای عفونی یا ژنتیکی رخ دهد.

  • list

    نوزاد خون زیادی را از دست می دهد. از دست دادن خون در بخش مراقبتهای ویژه ی نوزادان (NICU) به طور معمول زمانی رخ می دهد که مراقبان سلامت نیاز دارند تا آزمایشهای خون متعددی بگیرند. این آزمایشها برای کمک به تیم پزشکی برای مدیریت شرایط نوزاد شما ضروری هستند. خونی که کشیده می شود، به سرعت جایگزین نمی شود که منجر به کم خونی می شود.

  • list

    نوزاد به صورت نارس متولد شده است. نوزادانی که به صورت نارس متولد می شوند، (زودرس) تعداد گلبولهای خونی کمتری دارند. این گلبولهای قرمز خونی همچنین در مقایسه با گلبولهای قرمز خونی نوزادان کامل عمر کوتاهتری دارند. به این مورد کم خونی ناشی از نارس بودن گفته می شود.

دلایل دیگر شامل خونریزی داخلی و انتقال خون بین نوزاد و مادر می باشد، وقتی که نوزاد هنوز در رحم است.

نیاز به مشاوره درمورد بارداری دارید؟

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و رزرو وقت آزمایش و راهنمایی شما عزیزان هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و در صورت درخواست، نتیجه به‌صورت الکترونیکی به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

علایم کم خونی در نوزادان چه مواردی هستند؟

نوزادان زیادی که مبتلا به کم خونی هستند، هیچ علایمی ندارند. وقتی که علایم ظاهر می شوند، می توانند شامل:

  • list
    داشتن پوست رنگ پریده
  • list
    حس کسلی و رخوت داشتن (داشتن انرژی کم و پایین)
  • list

    تغذیه ی ضعیف و یا خسته شدن در حین تغذیه

  • list

    داشتن ضربان قلب سریع و تنفس زیاد در حال استراحت

کم خونی در نوزادان چطور تشخیص داده می شود؟

کم خونی با یک آزمایش خونی توسط مراقب سلامت شما تشخیص داده می شود.

بسیاری از انواع کم خونی در کودکان با این آزمایشهای خونی قابل تشخیص هستند:

  • list

    هموگلوبین و هماتوکریت. این مورد اغلب اولین آزمایش غربالگری برای کم خونی در نوزادان است. این آزمایش میزان هموگلوبین در خون و مقدار گلبولهای قرمز خونی در نمونه ی خون را اندازه گیری می کند.

  • list

    شمارش کامل سلولهای خونی (CBC). اگر هموگلوبین یا هماتوکریت غیر‌طبیعی باشند، شمارش کامل سلولهای خونی ممکن است انجام شود. این آزمایش اطلاعات مهمی را در مورد خون ارائه می دهد که شامل اندازه ی گلبولهای قرمز خونی (به نام حجم میانگین ذره ای یا MCV) می باشد.

  • list

    اسمیر محیطی. این آزمایش با اسمیری از خون روی اسلاید انجام می شود که در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. با نگاه کردن به سلولهای خونی کودک زیر میکروسکوپ، متخصص آزمایشگاه ممکن است بتواند نوع کم خونی را تشخیص دهد که باعث بزرگ شدن سلولهای خونی یا رشد غیر طبیعی آنها شده است.

  • list

    شمارش رتیکولوسیتها. رتیکولوسیتها سلولهای خونی نابالغ هستند. شمارش رتیکولوسیتها میزان گلبولهای قرمز خونی تازه شکل یافته را در نمونه ی خون کودک اندازه گیری می کند. کم خونی که با تعداد ناکافی گلبولهای قرمز خونی ساخته شده ایجاد شده باشد، با شمارش تعداد کم رتیکولوسیتها در نتایج آزمایش مشخص می شود. کم خونی که با از دست دادن گلبولهای قرمز خونی زیاد ایجاد شده باشد، با شمارش تعداد زیاد رتیکولوسیتها نشان داده می شود. 

درمان های کم خونی در نوزادان

مراقب سلامت نوزاد شما درمان مناسب برای نوزادتان را تعیین می کند. بسیاری از نوزادان مبتلا به کم خونی به هیچ درمانی نیاز ندارند. با این حال، نوزادان بسیار نارس یا نوزادانی که بسیار ناخوش احوال هستند، ممکن است به انتقال خون نیاز داشته باشند تا تعداد گلبولهای قرمز خونی در بدنشان زیاد بشوند.
نوزادان دیگر با دارو درمان می شوند تا به بدنشان کمک شود تا گلبولهای قرمز خونی بیشتری بسازد. تغذیه ی تمام نوزادان مبتلا به کم خونی مورد چکاپ قرار می گیرد، زیرا رژیم غذایی مناسب باعث می شود تا بدن نوزاد شما گلبولهای قرمز خونی بسازد.

 

دانستنی‌های بیشتر درباره

آزمایش‌های مورد نیاز برای نوزادان

همراه با شما در مسیر سلامتی مادر و فرزند

بارداری، دورانی شگفت‌انگیز در زندگی خانوادگی است که موجی از خوشبختی و امید را با خود به‌همراه دارد.

اطمینان از سلامت مادر و فرزند در این مسیر، نیازمند مراقبت و نظارت منظم توسط مادر، اطرافیان، و همچنین تیم پزشکی است. در تمام این مسیر برای سنجش سلامتی شما و نوزادی که در آینده به خانواده شما خواهد پیوست، آزمایشگاه نانو در ارومیه همواره در کنار شماست.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات شما در زمینه بارداری و رزرو وقت آزمایش برای شما عزیزان هستند.