گوارش مراقبت‌های پزشکی

آنچه درباره عوارض جانبی داروها باید بدانید

داروها علاوه‌بر نتایج قابل‌انتظار، ممکن‌است عوارض ناخواسته‌ای نیز داشته باشند. این عوارض ممکن‌است با شروع مصرف داروی جدید،کاهش یا افزایش دوز مصرفی دارو، و توقف مصرف دارو ایجاد شوند.

اگر یک عارضه‌ای برای یک داروی خاص که در حداقل یک‌درصد از افرادی که آن را مصرف می‌کنند، رخ دهد، توسط کارشناسان پزشکی به عنوان عارضه ناشی‌از آن دارو در نظر گرفته می‌شود. مثال شایع از اثرات جانبی داروها شامل، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، سرگیجه، خشکی دهان، سردرد، خارش و دردهای عضلانی است.

برخی از اثرات جانبی می‌توانند شدید باشند و به مداخله پزشکی نیاز داشته باشند. درحالی‌که بقیه ممکن‌است خفیف بوده و جای نگرانی ندارند. عوارض جانبی شدید و آزار دهنده، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که افراد مصرف داروهای خود را متوقف می‌کنند.

 

آیا همه‌ی داروها عوارض جانبی دارند؟

همه‌ی داروهایی که برای درمان شرایط پزشکی خاصی تجویز می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. با این حال، اکثر افرادی که دارو یا ترکیبی از داروها را مصرف می‌کنند، هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی‌کنند یا عوارض بسیار کمی در آن‌ها رخ می‌دهد.

احتمال بروز عوارض جانبی ممکن‌است به فاکتورهایی مثل سن، جنسیت، داشتن آلرژی، طریقه متابولیزه‌کردن دارو توسط بدن، تداخل آن با سایر داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که فرد مصرف می‌کند، و سلامت کلی او بستگی دارد. ‌علاوه‌برآن، نژاد و قومیت یا شدت بیماری نیز در بروز عوارض بیماری تأثیر دارند. این فاکتورها ممکن‌است بر بروز عوارض جانبی، شدت آن‌ها و مدت ‌زمان ماندگاری این عوارض نقش مهمی داشته باشند. پزشک قبل از تجوز دارو باید این عوامل را درنظر داشته باشد، اما اگر علائم مرتبط با اثرات جانبی داروها را تجربه کردید، با پزشک درمورد سایر روش‌های درمانی که برای شما در دسترس است، صحبت کنید.

درصورت بروز عوارض جانبی، به پزشک مراجعه کنید

لازم است با عوارض جانبی داروهای خود آشنا باشید و در صورت تجربه‌ی هر کدام از این عارضه‌ها، بدانید که چه کاری باید انجام دهید. پزشک را در مورد عوارضی که دارید آگاه کنید. اگرچه بسیاری از عوارض جانبی خفیف بوده و ضرری ندارند، برخی از آن‌ها ممکن‌است خطرناک بوده و نشان‌دهنده عدم‌تأثیرگذاری داروها باشند.

اگر هر یک از عوارض جانبی زیر را داشتید، به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شکمی
  • تاری دید
  • یبوست
  • اسهال
  • سرگیجه
  • سردرد
  • ازدست دادن اشتها
  • ازدست دادن حافظه
  • تپش قلب
  • زنگ زدن صدای گوش
  • جوش‌‌های پوستی یا کهیر
  • متورم شدن دست‌ها یا پاها
  • غش‌کردن

با اینکه برخی از عوارض جانبی باعث بیماری نمی‌شوند، پزشک ممکن‌است از شما بخواهد آزمایش‌های منظم برای تشخیص زودهنگام هر گونه مشکل احتمالی انجام دهید. به عنوان مثال، اگر داروهای خاص برای فشارخون، شامل دیورتیک‌های تیازیدی (thiazide diuretics) یا مهارکننده‌های ACE (ACE inhibitors) را مصرف می‌کنید، ارزیابی الکترولیت‌ها و عملکرد کلیه ضروری است و توسط پزشک توصیه می‌شود.

با بروز عوارض جانبی، مصرف دارو را متوقف نکنید

بدون مشورت با پزشک هرگز مصرف داروهایتان را خودسرانه متوقف نکنید. اگر فکر می‌کنید عارضه جانبی جدی دارید که سلامتی شما را به خطر می‌اندازد، با اورژانس تماس بگیرید.

همه‌ی داروها مزایا و خطراتی دارند. این عوارض جانبی می‌توانند مثل معده درد خفیف باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند پُردردسر باشند و با ایجاد مشکلات جنسی یا سایر مشکلات، بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارند. گاهی عوارض جانبی ممکن‌است با ایجاد مشکلات عدیده مانند آسیب کبدی، تهدیدکننده زندگی باشند. از طریق مشورت با پزشک می‌توانید بین مزایا و خطرات داروهایی که برای درمان مصرف می‌کنید، تعادل برقرار کنید.

 

سؤالاتی که درمورد عوارض جانبی داروها باید از پزشک بپرسید

  • این دارو چه عوارض جانبی ممکن‌است داشته باشد؟
  • احتمال ایجاد کدام عارضه جانبی برای من بیشتر است؟
  • عوارض جانبی چه زمانی آغاز می‌شوند؟
  • چه‌مدت طول می‌کشد تا عوارض جانبی ازبین بروند؟
  • آیا عوارض جانبی خودبه‌خود ازبین می‌روند؟
  • آیا راهکاری برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی وجود دارد؟
  • آیا عارضه جانبی خطرناکی وجود دارد که باید درمورد آن اطلاع داشته باشم؟
  • درصورت داشتن عارضه جانبی چه‌کار باید کرد؟
  • اگر عارضه جانبی داشته باشم، داروی جایگزین دیگری برای مصرف وجود دارد؟

 

یافتن اطلاعاتی درمورد عوارض جانبی دارویی که مصرف می‌کنیم

همراه با داروها، یک برگه حاوی اطلاعاتی درمورد عوارض جانبی داروی موردنظر در اختیار شما قرار می‌گیرد. اگر هشدارهای خاصی درمورد عوارض جانبی بالقوه و خطرناک نسبت به یک دارو وجود داشته باشد، علاوه‌بر نوشتن این هشدارها در برگه مربوطه به دارو، راهنمایی‌های لازم توسط پزشک نیز انجام می‌شود تا بیمار شناخت کافی از این اثرات جانبی خطرناک و جدی داشته باشد.

اگر برگه اطلاعات دارویی یا راهنمایی‌های لازم به شما داده نشود، از پزشک خود یا پزشک داروخانه درباره آن‌ها سؤال کنید.

انجام آزمایش در ارومیه

مرکز تخصصی نانو ارومیه، یکی از بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه برای انجام انواع آزمایش است. نتایج آزمایش‌ها در این مرکز با رعایت دقیق کلیه استانداردها، دارای حداکثر دقت است. تخصص و مهارت نیروهای تیم نانو، و کیفیت و دقت دستگاه‌های بکار رفته در آزمایشگاه نانو، آن را تبدیل به یکی از مجهزترین مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی در آذربایجان‌غربی کرده است.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و برای دریافت اینترنتی نتیجه آزمایش به صورت رایگان، می توانید به بخش جوابدهی آنلاین در سایت آزمایشگاه نانو مراجعه کنید.

 

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *