PCR سلولی مولکولی

زگیل تناسلی با چه آزمایشی تشخیص داده می‌شود؟

آزمایش HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) چیست؟

HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است. انواع مختلف ویروس HPV وجود دارد. برخی از آن‌ها از طریق تماس نزدیک پوست به پوست و در طول رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شوند. این نوع HPV رایج‌ترین علت بیماری‌های مقاربتی (STD) است.

انواع خاص HPV باعث زگیل تناسلی می‌شوند. انواع دیگر که HPV پرخطر نامیده می‌شوند می‌توانند باعث بروز سرطان، به‌ویژه سرطان دهانه رحم شوند. دهانه رحم، پایین‌ترین بخش رحم است، جایی که نوزاد در طول بارداری در آن رشد می‌کند. بیشتر سرطان‌های دهانه رحم به‌دلیل HPV ایجاد می‌شوند. به‌این معنی که به انواع خاصی از HPV مبتلا باشید، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در شما بیشتر است.

آزمایش HPV با نمونه‌گیری از سلول‌های دهانه رحم، برای بررسی نشانه‌های عفونت HPV پرخطر انجام می‌گیرد که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. دانستن اینکه به ویروس HPV مبتلا هستید یا نه؟ می‌تواند به پزشک کمک کند تا احتمال بروز سرطان دهانه رحم را در شما بداند. اگر به عفونت HPV مبتلا باشید، می‌توانید در مورد اینکه به آزمایش‌های دیگر نیاز دارید یا نه؟ و هرچند وقت یک‌بار باید سرطان دهانه رحم در شما بررسی شود، با پزشک خود صحبت کنید.

اغلب، سیستم ایمنی به‌طور طبیعی HPV را در طی دو سال و بدون ایجاد مشکلات سلامتی از بین می‌برد. اما در برخی موارد خاص، عفونت با HPV پرخطر می‌تواند به‌مدت سال‌های طولانی و حتی دهه‌ها در بدن باقی‌بماند. این عفونت ماندگار می‌تواند منجر به سرطان شود.

 

چرا این آزمایش انجام می‌گیرد؟

آزمایش HPV با نمونه‌گیری از سلول‌های دهانه رحم، برای بررسی نشانه‌های عفونت HPV پرخطر انجام می‌گیرد که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

این آزمایش اغلب همراه با تست پاپ‌اسمیر انجام می‌شود، تستی که سلول‌های دهانه رحم را برای تغییرات غیرطبیعی که به‌دلیل HPV ایجاد شده‌اند، بررسی می‌کند. زمانی که آزمایش HPV و پاپ‌اسمیر هم‌زمان انجام می‌گیرند، تست پاپ/ HPV نامیده می‌شود.

 

چه کسانی به انجام آزمایش HPV نیاز دارند؟

در صورت داشتن موارد زیر، برای غربالگری سرطان دهانه رحم احتمالاً به آزمایش HPV نیاز خواهید داشت:

  • نتایج غیرطبیعی در تست پاپ‌اسمیر. آزمایش HPV می‌تواند تغییرات غیرمعمول ناشی از ویروس HPV را در دهانه رحم نشان دهد.
  • مابین ۳۰ تا ۶۵ سال سن دارید. آزمایش HPV به‌تنهایی یا همراه با تست پاپ هر ۵ سال یک‌بار تا زمانی که نتایج آزمایش طبیعی باشند، توصیه می‌شود.

اگر بین سنین ۲۱ تا ۲۹ قرار دارید، باید هر سه سال یک‌بار آزمایش پاپ‌اسمیر را انجام دهید. اما اگر نتایج پاپ‌اسمیر طبیعی باشد نیازی به آزمایش HPV ندارید. درحالی‌که ابتلا به عفونت HPV در این گروه سنی رایج است، اما این ویروس اغلب در طی یک یا دو سال بدون ایجاد مشکل از بین می‌رود. برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که آزمایش HPV را از ۲۵ سالگی شروع کرده و اگر نتایج آزمایش طبیعی باشند، هر ۵ سال یک‌بار آن را تکرار کنید.

اگر احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در شما بالا باشد، ممکن است به انجام آزمایش‌های بیشتر نیاز داشته‌باشید.

در صورت داشتن موارد زیر خطر ایجاد سرطان دهانه رحم بالا می‌رود:

  • نتایج غیر‌طبیعی آزمایش HPV، پاپ‌اسمیر یا بیوپسی دهانه‌رحم
  • ابتلا به HIV
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • ابتلا به سرطان دهانه رحم
  • پیش از اینکه متولد شوید در معرض داروی دی‌اتیل‌استیل‌بسترول (DES) قرار گرفته ‌باشید. در بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۱ داروی DES گاهی ‌اوقات برای سقط‌جنین تجویز می‌شد. بعدها مشخص شد که خطر احتمال ابتلا به برخی سرطان‌های خاص در خانم‌هایی که پیش از تولد در معرض آن قرار گرفته‌اند، وجود دارد.

از پزشک خود در مورد این‌که آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم مناسب شما است یا نه، و هرچند وقت یک‌بار باید آزمایش را انجام دهید، بپرسید. اگر سرطان در شما تشخیص داده شده‌است، ممکن است آزمایش HPV در گلو، لوزه‌ها یا زبان انجام بگیرد تا مشخص شود به چه درمانی نیاز دارید.

 

در طول آزمایش HPV چه‌اتفاقی می‌افتد؟

اگر آزمایش HPV را برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می‌دهید، باید بر روی میز آزمایش دراز بکشید. پزشک از یک وسیله‌ی پلاستیکی یا فلزی که اسپکولوم نامیده می‌شود برای باز کردن واژن استفاده می‌کند که در این حالت دهانه رحم قابل‌مشاهده می‌شود. پزشک سپس از یک سواب کوچک و نرم برای جمع‌آوری سلول‌های دهانه رحم استفاده می‌کند. نمونه‌ی سلول برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

آزمایش HPV اغلب به‌عنوان معاینه معمول لگن انجام می‌گیرد. در طول معاینه لگن، پزشکان رحم، تخمدان‌ها و ناحیه‌ی تناسلی را بررسی می‌کنند. اما معاینه لگن همیشه همراه با آزمایش HPV نیست؛ بنابراین، زمانی که معاینه لگن انجام دادید از پزشک خود بپرسید که نیاز به انجام آزمایش HPV هم دارید یا نه.

اگر به سرطان اوروفارنکس مبتلا هستید، احتمالاً به آزمایش‌های دیگری برای اثبات این‌که HPV باعث سرطان شده‌است یا نه نداشته‌باشید. زیرا اغلب با بررسی نمونه‌ی بافت گلو که در طول بیوپسی برداشته شده‌است ویروس HPV نیز بررسی می‌شود.

 

 

آیا پیش از انجام آزمایش نیاز به آمادگی خاصی است؟

اگر در طی عادت‌ماهیانه باشید، این آزمایش انجام نمی‌گیرد. دو روز قبل از آزمایش موارد زیر را انجام ندهید:

  • از تامپون استفاده نکنید.
  • از فوم، ژله یا کرم ضد‌بارداری استفاده نکنید.
  • از دیگر کرم‌ها یا داروهای واژن استفاده نکنید.
  • دوش نگیرید (واژن خود را با آب یا مایعات دیگر نشویید).
  • رابطه‌ی جنسی واژینال نداشته‌باشید.

 

آیا این آزمایش خطری به‌همراه دارد؟

در حین جمع‌آوری سلول‌های دهانه رحم احتمال دارد احساس ناراحتی خفیف داشته‌باشید. پس از آن، ممکن است خون‌ریزی خیلی کمی داشته‌باشید. اما خطر شناخته‌شده‌ای برای آزمایش HPV وجود ندارد.

 

 

نتایج به چه معنا هستند؟

نتایج منفی یا طبیعی آزمایش HPV به‌این معنی است که ویروس HPV در نمونه‌ی شما وجود ندارد. اگر به آزمایش دوباره نیاز باشد پزشک به شما اطلاع خواهد داد.

نتایج مثبت یا غیرطبیعی آزمایش HPV به‌این معنی است که نشانه‌ای از HPV پرخطر وجود دارد. برخی از آزمایش‌های HPV نشان می‌دهند که HPV16 و HPV18 یافت شده‌است. این دو نوع ویروس HPV، رایج‌ترین عامل ایجاد سرطان دهانه رحم هستند. نتایج مثبت به‌این معنی نیستند که شما به سرطان مبتلا هستید یا به سرطان دچار خواهید شد، بلکه به‌این معنی است که شما به عفونت HPV مبتلا هستید که احتمال ابتلای شما به سرطان دهانه رحم را در آینده افزایش می‌دهد.

هیچ درمانی برای عفونت HPV وجود ندارد؛ بنابراین، مرحله‌ی بعدی، بررسی خطر ابتلای شما به سرطان دهانه رحم است. برای تخمین میزان خطر ابتلای شما، پزشک نتایج آزمایش‌های گذشته، سن و دیگر بیماری‌هایی را که داشته‌اید را بررسی می‌کند.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *