پاتولوژی

روش های تشخیص سندروم روده تحریک پذیر

تخمین زده می‌شود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم از سندروم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند. اما نیمی از این افراد برای تشخیص و درمان به پزشکان و مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. تشخیص درست این بیماری یکی از ملزومات درمان و رهایی از آن توسط متخصصان گوارش است.

این سندروم در واقع مجموعه‌ای از علائم است و نمی‌توان آن را یک عارضه با تعریف مشخص دانست. علائم بیماری ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. به همین خاطر تشخیص سندروم روده تحریک‌پذیر دشوار است و ممکن است پزشک معالج شما آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص آن تجویز کند.

 

روش تشخیص

پزشک متخصص به بررسی سوابق پزشکی شما و معاینه شما خواهد پرداخت و سؤالاتی درباره عوامل استرس‌زا در زندگی شما، عفونت‌های قبلی یا فعلی، علائم قبلی و فعلی، داروهایی که مصرف می‌کنید، و سابقه این بیماری در دیگر اعضای خانواده خواهد پرسید.

 

آزمایش‌های تشخیصی

اگر علائم شدید یا متفاوتی از قبیل کاهش وزن، کم‌خونی، و یا وجود خون در مدفوع داشته باشید پزشک اقدام به تجویز آزمایش‌هایی خواهد کرد. اگرچه این تست‌ها برای تشخیص سندروم روده تحریک‌پذیر لازم نیستند، اما احتمال وجود بیماری‌های مشابه دیگر را می‌تواند رد یا تأیید کند.

 

  • آزمایش خون

آزمایش خون می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری سلیاک را مشخص کند. این عارضه نوعی آلرژی به گندم است که علائمی مشابه سندروم روده تحریک‌پذیر به‌وجود می‌آورد.

 

  • آزمایش مدفوع

انجام آزمایش مدفوع، وجود خون و انگل را بررسی می‌کند که می‌تواند نشانگر عفونت باشد.

 

  • آزمایش باریم انما

این آزمایش برای تصویربرداری با اشعه ایکس از روده‌ها برای بررسی گرفتگی‌های احتمالی انجام می‌شود. پیش از آزمایش، مایعی به نام «باریم» از طریق یک لوله و از راه مقعد به درون روده‌ها تزریق می‌شود تا تصویربرداری روده‌ها با اشعه ایکس واضح‌تر شود.

 

  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر (Flexible Sigmoidoscopy) و کولونوسکوپی (Colonoscopy)

این آزمایش‌ها امکان مشاهده مقعد و روده بزرگ از طریق فرستادن یک دوربین کوچک متصل به یک لوله باریک را برای پزشک فراهم می‌کند. اگر در گروه‌های خطر نژادی، سنی و یا خانوادگی باشید، انجام کولونوسکوپی مشخص می‌کند آیا سرطان روده بزرگ وجود دارد یا خیر.

 

  • سی‌تی‌اسکن

انجام سی تی اسکن ناحیه لگن می‌تواند وجود برخی از مشکلات احتمالی که باعث ایجاد علائم این سندروم شده است را مشخص کند، از قبیل مشکلات پانکراس یا کیسه صفرا.

 

  • آزمایش تشخیص عدم تحمل لاکتوز

اگر قادر به هضم مواد لبنی نباشید ممکن است علائمی شبیه به سندروم روده تحریک‌پذیر مانند نفخ شکم، اسهال و گاز روده را تجربه کنید. این مسئله از طریق آزمایش هیدروژن بازدمی، و یا حذف لبنیات از رژیم غذایی شما به مدت چند هفته قابل تشخیص است.

 

جمع‌بندی

علل به وجود آورنده سندروم روده تحریک‌پذیر همیشه مشخص نیست و به همین خاطر تشخیص آن ممکن است دشوار باشد. درمان قطعی این مشکل، نیازمند تشخیص صحیح این بیماری و بررسی احتمال بیماری‌های دیگر است.

انجام آزمایش خون در ارومیه

مرکز تخصصی نانو ارومیه، یکی از بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه برای انجام آزمایش خون است. نتایج آزمایش‌ها در این مرکز با رعایت دقیق کلیه استانداردها، دارای حداکثر دقت است. تخصص و مهارت نیروهای تیم نانو، و کیفیت و دقت دستگاه‌های بکار رفته در آزمایشگاه نانو، آن را تبدیل به مجهزترین مرکز آزمایشگاهی بخش خصوصی در آذربایجان‌غربی کرده است.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و در صورت درخواست، نتیجه به‌صورت الکترونیکی به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *