پاتولوژی

اقداماتی که در صورت مشکوک بودن به آرتروز باید انجام دهید

اگر در مفاصل خود درد دارید یا در آن‌ها احساس سفتی می‌کنید، ممکن است آرتروز داشته‌باشید. درمان زودهنگام آرتروز می‌تواند عوارض کمتری داشته‌باشد. با تشخیص به‌موقع درمان‌هایی آغاز می‌شود که احتمال خطر آسیب به مفاصل و یا نیاز به جراحی را کاهش می‌دهد. انتخاب دقیق فعالیت‌های روزمره و اجتناب از استفاده بیش‌از‌حد مفاصل می‌تواند آسیب را در برخی از انواع آرتروز محدود کند. بااین‌حال، برای اطلاع دقیق‌تر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و اقدامات زیر را در صورت مشکوک بودن به آرتروز انجام دهید.

۱.‌ به علائم اولیه آرتروز توجه کنید

زمانی‌که درد مفصل را برای اولین‌بار تجربه می‌کنید، معمولاً تصور می‌شود که علت آن یک آسیب شدید است و سعی می‌کنیم تا به یاد بیاوریم چگونه صدمه دیده‌ایم. اما باید بدانیم توجه به علائم اولیه آرتروز مهم است. اگر علائم از بین نرفتند و ادامه داشتند و همچنین علائمی غیر از درد، مانند گرمی، قرمزی، و تورم در اطراف مفاصل داشتید لازم است به پزشک مراجعه کنید.

توجه به جزئیات علائم نیز به پزشک در تشخیص و درمان کمک می‌کند:

  • آیا درد ثابت است یا خیر؟
  • چه‌چیزی علائم را بدتر می‌کند؟
  • چه کارهایی علائم را بهبود می‌بخشد؟
  • آیا علائم در ابتدای روز بدتر است یا در شب؟

علاوه‌بر علائم مرتبط با مفاصل، اگر علائمی مانند خستگی، تب یا احساس کلی ناخوشی را تجربه کردید، آن را نیز به پزشک خود اطلاع دهید.

۲ـ با خود‌درمانی علائم اولیه آرتروز را کاهش دهید

داروهای بدون نسخه، از‌جمله مسکن‌های خوراکی (مانند استامینوفن)، مسکن‌های موضعی، مکمل‌های غذایی برای افزایش سلامت مفاصل (مانند گلوکزامین، کندرویتین و MSM)، پدهای حرارتی و ماساژورها برای کاهش علائم توصیه می‌شوند. خود‌درمانی ممکن است درد را برای مدت کوتاهی تسکین دهد، اما همچنان لازم است تا پزشک با تشخیص دقیق، برنامه درمانی مناسب را ارائه دهد. اگر روند درمان فقط به‌صورت خوددرمانی باشد، ممکن است بروز علائم طولانی‌تر شود یا در نهایت آسیب بیشتری به مفاصل وارد شود.

۳.‌ با یک پزشک معتبر مشورت کنید

بسیاری از افرادی که درد مفاصل و سایر علائم مرتبط با آرتروز را تجربه می‌کنند، مطمئن نیستند که برای تشخیص و درمان به کدام مرکز درمانی یا پزشک مراجعه کنند.

مراجعه به پزشک متخصص و باتجربه برای تشخیص، اهمیت زیادی دارد زیرا انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که تفکیک دقیق آن‌ها در انتخاب بهترین درمان مهم است. پزشک همچنین باید اطلاعات کافی درمورد درمان هر یک از انواع آرتروزها داشته باشد.

۴. برای دوره درمانی طولانی‌مدت آرتروز آماده شوید

افرادی که به تازگی آرتروز آن‌ها تشخیص داده شده‌است، خواستار درمان سریع آن هستند. بااین‌حال، برای اکثر افراد مبتلا به آرتروز، متأسفانه هیچ درمانی وجود ندارد. کادر درمانی در طول سال‌ها به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در یافتن گزینه‌های درمانی مناسب دست یافته‌اند؛ اما دستیابی به درمان مناسب زمان‌بر است و باید یک دوره درمانی سپری شود و قبل از یافتن بهترین راه‌حل باید چندین روش را امتحان کرد.

راهکارهای متفاوتی برای تسکین درد ناشی از آرتروز وجود دارد که یک راهکار ممکن است برای همه مؤثر نباشد؛ بنابراین باید صبور باشید و ورزش را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید. همچنین لازم است تا با پزشک درمورد علائم جدید خود صحبت کنید.

۵. باورهای غلط در مورد آرتروز را دور بریزید

تصورات نادرست زیادی در مورد آرتروز وجود دارد که برخی از آن‌ها باعث دلسردی افراد قبل از شروع درمان میشود و بدتر از آن، برخی از باورهای غلط حتی می‌توانند باعث سرخوردگی بیمار شوند. بزرگ‌ترین تصور غلط این است که فقط افراد مسن به آرتروز مبتلا می‌شوند. درحالی‌که هر فردی در هر سنی ممکن است به آرتروز مبتلا شود. در‌واقع، حدود ۳۰۰هزار کودک مبتلا به آرتریت نوجوانی وجود دارد.

از دیگر باورهای غلط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرتروز کاملا قابل‌درمان است
  • آرتریت ناشی از رژیم غذایی نادرست است
  • آرتروز فقط باعث درد خفیف می‌شود
  • پوشیدن دستبند مسی، آرتروز را تسکین می‌دهد

واقعیت امر این است که علاوه‌بر دو نوع آرتروز یعنی استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید، انواع دیگری از آرتروز نیز وجود دارد که به درمان‌های متفاوتی نیاز داشته و به روش‌های مختلفی کنترل می‌شوند.

۶. آتروز می‌تواند بهبود یافته و دوباره عود کند

درد، طبیعتاً مانع از انجام فعالیت‌های عادی و روزانه می‌شود. هر فردی که آرتروز در او تشخیص داده می‌شود، امیدوار است که به‌سرعت با درمان بتواند کنترل بیماری را به‌دست آورده و آن را حفظ کند. اما حقیقت این است که دوره بیماری آرتروز، فراز و نشیب‌هایی دارد و ممکن است مانند بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر، از شدت بیماری کاسته شود و سپس عود کند. این شرایط حتی با وجود تداوم درمان نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. برخی افراد با آگاهی از راه‌های سازگاری با شرایط پیش‌بینی‌نشده با این بیماری مقابله می‌کنند.

۷. زندگی خوب با آرتروز یا کاهش خطر ابتلا به آن

درصورت مشکوک بودن به آرتریت، با درنظرگرفتن موارد گفته شده می‌توان برخی از سردرگمی‌های مرتبط با تشخیص و روزهای اولیه مقابله با بیماری را کاهش داد.

همیشه نمی‌توان از آرتروز پیشگیری کرد، اما برای کاهش خطر ابتلا به آن می‌توان مواردی را رعایت کرد که عبارت‌اند از حفظ وزن سالم، سیگار نکشیدن، جلوگیری از آسیب‌های مفصلی، و آگاهی از فشارهایی که بر ‌اساس شغل‌تان می‌تواند به مفاصل شما وارد شود.

سخنی از آزمایشگاه نانو

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

کلیه مراحل انجام آزمایش‌های پزشکی به‌صورت غیرحضوری قابل انجام است. همانطور که در مطالب قبلی نوشته بودیم، در آزمایشگاه نانو ارومیه امکان نمونه‌گیری در منزل با رعایت کامل ضوابط بهداشتی وجود دارد. 

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و نتایج آزمایش ها به صورت اینترنتی و بدون پرداخت هزینه در بخش جوابدهی آنلاین در دسترس شماست.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *