PCR سلولی مولکولی مراقبت‌های پزشکی

آیا آزمایش مثبت برای HPV به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم است؟

این که آزمایش HPV در حال رایج شدن است، اتفاق خوبی است. با این حال، بسیاری از خانم‌ها هستند که اطلاع دقیقی از مفهوم مثبت بودن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ندارند. البته آنطور که در برخی رسانه‌ها درباره HPV صحبت می‌شود، جای تعجب نیست که اغلب خانم‌ها تصور ‌کنند تشخیص مثبت این آزمایش به معنی ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

خبر خوب این است که در واقع اصلاً اینطور نیست. تحقیقات نشان می دهد اگرچه HPV ممکن است باعث ۳٪ از کل سرطان ها در زنان و ۲٪ از کل سرطان ها در مردان شود، اما تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به HPV تاکنون به سرطان مبتلا شده‌اند.

نتیجه مثبت آزمایش به چه معنی است؟

عفونت HPV در اکثر موارد عامل سرطان دهانه رحم است. HPV همچنین عامل بیماری‌هایی مانند زگیل‌های تناسلی و سایر انواع سرطان در زنان و مردان (از جمله سرطان مقعد) است. با این حال، اکثر خانم‌های آلوده به HPV به ندرت مبتلا به زگیل‌های تناسلی می‌شوند، و درصد کمتری از آنها دچار سرطان دهانه رحم می‌شوند.

در حقیقت، عفونت در بیش از ۹۰٪ خانم‌هایی که HPV مثبت دارند در طی دو سال خود به خود و به طور کامل از بین می‌رود.

از بین ۱۰ درصد باقی‌مانده که HPV مثبت هستند، در بیشتر آنها نهایتاً عفونت پاک می‌شود. همچنین فقط درصد کمی از افراد باقی‌مانده ممکن است نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر را مشاهده کنند، چه برسد به آن که دچار سرطان دهانه رحم شوند.

برخی از عوامل مرتبط با تداوم HPV عبارتند از:

  • سویه HPV که فرد درگیر آن است،
  • این که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده کرده یا خیر،
  • و این که آیا فرد سیگاری است یا خیر.

اگر آزمایش HPV مثبت باشد، نیاز به پیگیری‌های منظم است. بخصوص اگر پاپ اسمیر غیرطبیعی هم داشته باشید این امر ضروری است.

آزمایش پاپ اسمیر برای مشاهده علائم اولیه سرطان دهانه رحم، معروف به دیسپلازی دهانه رحم به کار می‌رود. به روز بودن نتایج غربالگری‌های شما این اطمینان را می‌دهد که هرگونه تغییر غیرطبیعی به موقع تشخیص داده شود و معمولاً با یک روش سرپایی ساده می‌تواند درمان شود.

نهایتاً، مثبت بودن آزمایش HPV لزوماً وحشتناک نیست. حتی ممکن است بیش از یک بار در سال به آزمایش پاپ اسمیر احتیاج نداشته باشید. بله، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در شما بیشتر از کسانی است که عفونت HPV ندارند، اما هنوز هم احتمال آن بسیار کم است.

درباره واکسن HPV

در حال حاضر چندین واکسن HPV در بازار موجود است. تکمیل سری کامل واکسن‌ها، یکی از راه‌های کاهش قابل‌توجه خطر ابتلا به HPV است. مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا (CDC) واکسیناسیون HPV را برای پسران و دختران در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی (و از ۹ سالگی) توصیه می‌کند. واکسیناسیون همچنین برای هر کسی که تا ۲۶ سالگی واکسینه نشده باشد نیز توصیه می‌شود. کسانی که در معرض خطر بیشتری هستند می‌توانند تا سن ۴۵ سالگی واکسینه شوند.

اگرچه هیچ یک از واکسن‌ها نمی‌توانند به طور کامل از ابتلا به انواع HPV محافظت ‌کنند، اما سویه‌های پرخطر را که باعث ایجاد سرطان می‌شوند، هدف قرار می‌دهند. اینها شامل انواع HPV 16 و ۱۸ هستند؛ این دو سویه عامل به وجود آمدن ۸۰٪ موارد سرطان دهانه رحم هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که اثر این نوع واکسن به ویژه وقتی این واکسن به خانم‌های جوان تزریق می‌شود، به مدت ۱۰ سال یا بیشتر دوام دارد.

آزمایش زگیل تناسلی در ارومیه

آزمایش HPV قادر به یافتن آنتی‌بادی HPV است. وجود آنتی‌بادی HPV در خون مشخص می‌کند که فرد در دوره‌ای از زندگی در معرض ویروس HPV قرار گرفته است، ولی نمی‌تواند تعیین کند آیا در حال حاضر به این ویروس مبتلا هستید یا نه.

تست پاپ اسمیر به‌منظور یافتن تغییرات سلولی در دهانه رحم تجویز می‌شود. این تست با تراشیدن یا برس کشیدن سلول‌های دهانه رحم انجام می‌شود تا در زیر میکروسکوپ از نظر تغییرات احتمالی سلولی بررسی شود. پاپ اسمیر روش بسیار خوبی برای یافتن سلول‌های سرطانی و یا سلول‌هایی است که در آینده ممکن است سرطانی شوند.

برای سفارش آزمایش، با ما با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ تماس بگیرید.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و برای دریافت اینترنتی نتیجه آزمایش به صورت رایگان، می توانید به بخش جوابدهی آنلاین در سایت آزمایشگاه نانو مراجعه کنید.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

یک فکر در مورد “1”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *