PCR سلولی مولکولی

سؤالات پرکاربرد درباره تست PCR کرونا

یکی از ابزارهای اصلی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، آزمایش موارد مشکوک به بیماری است. شناسایی سریع افراد مبتلا (که ممکن است علائم خاصی نداشته باشند) و قرنطینه کردن آنها، مانع از انتشار ویروس به خانواده و اطرافیان این افراد است و به آنها کمک می‌کند برای مراجعه به‌موقع به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، آمادگی قبلی داشته باشند.

آزمایش PCR یا واکنش زنجیره‌ای پلیمراز، تستی است که قادر به تشخیص ویروس کرونا در بدن بیمار است و به کمک آن، توالی کوتاه از DNA تحلیل می‌شود. آزمایش PCR درون لوله‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود و تنها چند ساعت طول می‌کشد. این تست را به نام‌های آزمایش NAAT، آزمایش تشخیصی و آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز نیز می‌شناسند.

این آزمایش در حال حاضر قابل اعتمادترین آزمایشی است که در رابطه با بیماری کرونا انجام می‌شود. همانطور که در مطالب قبلی سایت و شبکه‌های اجتماعی آزمایشگاه به اطلاع رساندیم، آزمایشگاه نانو ارومیه پس از ماه‌ها تلاش موفق به اخذ مجوز انجام آزمایش PCR تشخیص ویروس کرونا شد تا اولین مرکز خصوصی انجام این آزمایش در ارومیه و استان آذربایجان غربی باشد.

با وجود اطلاعات فراوانی که درباره این بیماری در رسانه‌ها منتشر می‌شود، هنوز هم سؤالاتی در ذهن مخاطبان وجود دارد که نیازمند توضیح است. در این مطلب، برخی از این موارد را با هم مرور می‌کنیم.

  • nano-b-1399-12-09-02

    قابل توجه مسافران پروازهای خارجی

    نتایج PCR مسافران خارج از کشور، در صورت اورژانسی بودن در همان روز انجام آزمایش بعد از ساعت ۷:۳۰ عصر قابل ارائه است. در این صورت لطفاً مسئله را با پذیرش بخش PCR مطرح نمایید.

    اطلاعات بیشتر

چه کسانی باید تست کرونا بدهند؟

افرادی که علائم کووید ۱۹ را دارند، باید بر اساس ضوابط و پروتکل‌های مراکز بهداشت کشور خود، تست بدهند.

علاوه بر این، حتی اگر علائمی ندارید ممکن است نیاز به آزمایش داشته باشید، اگر:

  • در تماس نزدیک با فردی باشید که جواب تست کرونای او مثبت شده است
  • در مراکز مراقبت های پزشکی مشغول کار هستید و یا جز‌و نیروهای امدادی هستید
  • در مراکزی نگهداری مانند خانه‌های سالمندان، بهزیستی یا مکان‌های دیگری که افراد در نزدیکی یکدیگر زندگی می‌کنند (مانند پناهگاه‌های افراد بی‌خانمان) زندگی یا کار می‌کنید
  • به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارید یا در بیمارستان تحت مراقبت طولانی قرار گرفته‌اید
  • همچنین اگر روزانه در محل کار خود حاضر می‌شوید و یا به سفر می‌روید، باید از سلامت خود آگاه باشید.

برای تشخیص عفونت کووید ۱۹ از چه نوع آزمایشی استفاده می‌شود؟

با دو آزمایش می‌توان مطلع شد که آیا فرد در حال حاضر به کووید ۱۹ مبتلا است یا خیر:

  • Real time-PCR (که به عنوان استاندارد طلایی شناخته می‌شود): این آزمایش دقیق‌ترین آزمایش حال حاضر برای کروناست.
  • تست‌های آنتی ژن: این آزمایش سریع‌تر انجام می‌شود و نتایج معمولا در ۳۰ دقیقه آماده می‌شوند، اما دقت آن نسبت به تست RT-PCR کمتر است. بدین معنی که این آزمایش ممکن است همه عفونت‌ها را تشخیص ندهد. بنابراین احتمال دارد که برخی از افراد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ نتیجه منفی بگیرند (که به آن «منفی کاذب» می‌گویند). به همین ترتیب، این احتمال نیز وجود دارد که فردی آلوده به ویروسی غیر از کووید ۱۹ مانند ویروس سرماخوردگی باشد، اما نتیجه تست کووید ۱۹ او مثبت شود (که آزمایش «مثبت کاذب» نامیده می‌شود).

تست‌های سرولوژی چیست و چگونه به کار گرفته می‌شوند؟

آزمایش‌های سرولوژی تست‌های مبتنی بر خون هستند برای تشخیص این که آیا افراد با مشاهده آنتی‌بادی‌ها یا پروتئین‌های خاص تولید شده توسط بدن در پاسخ به عفونت، در معرض پاتوژن خاصی قرار گرفته‌اند یا خیر. آزمایش‌های سرولوژی می‌توانند برای تعیین اینکه آیا کسی در گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده است یا خیر و یا اینکه آیا او هرگز علائم بیماری را داشته است یا نه، مفید باشد. در مقابل، تست  PCR که در حال حاضر برای تشخیص ویروس فعال کووید ۱۹ استفاده می‌شود، می‌تواند وجود ماده ژنتیکی ویروسی در طول دوره عفونت فعال را نشان دهد و نشان نمی‌دهد که فردی قبلا آلوده بوده و پس از آن بهبود یافته است.

آزمایش‌های سرولوژی کرونا چه محدودیت‌هایی دارند؟

بر خلاف آزمایش‌های مبتنی بر PCR که وجود ویروس را بررسی می‌کنند، از آزمایش‌های سرولوژی برای تشخیص اینکه آیا فردی در حال حاضر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا است، نمی‌توان استفاده کرد. همچنین در مواردی که سطح آنتی بادی با ایمنی ارتباطی معناداری نداشته است. در حالی که تصور می‌شود افرادی که آلوده شده‌اند مقداری مصونیت دارند، اما مشخص نیست که برای چه مدت این مصونیت ادامه خواهد داشت.

آزمایش PCR چگونه انجام می‌شود؟ آیا دردناک است؟

برای آزمایش RT-PCR و آنتی ژن، پزشک، پرستار یا تکنسین آزمایشگاه، یک چوب نازک و انعطاف‌پذیر را با پنبه به انتهای بینی شما فرو می‌برد تا نمونه کافی از مخاط شما جمع شود. سواب چند ثانیه قبل از کشیدن به آرامی چرخانده می‌شود و سپس درون یک لوله قرار داده شده و درب لوله بسته می‌شود تا برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال شود. برای جمع‌آوری مخاط کافی برای آزمایش ممکن است از دو سوراخ بینی سواب لازم باشد. این عمل می تواند تا حدودی ناراحت‌کننده باشد اما چندان دردناک نیست. برای آزمایش آنتی بادی، نمونه خون لازم است.

چه مدت طول می‌کشد تا نتایج آزمایش را دریافت کنم؟

نتایج آزمایش در آزمایشگاه نانو در صورت عدم‌نیاز به تکرار، پس از ۲۴ ساعت آماده می‌شود. اگر نمونه‌برداری قبل از ساعت ۲ ظهر انجام شود معمولا نتیجه آزمایش پس از ساعت ۹ شب از بخش جوابدهی سایت آزمایشگاه نانو قابل دریافت است.

در صورت مثبت بودن آزمایش چه باید بکنم؟

نتیجه آزمایش مثبت به این معنی است که شما به احتمال زیاد اکنون کووید ۱۹ دارید و باید خود را قرنطینه کنید: در خانه بمانید، خود را از دیگران جدا کنید و اقدامات احتیاطی را برای کاهش خطر انتشار ویروس انجام دهید، از جمله استفاده از پوشش صورت و رعایت بهداشت و فاصله فیزیکی. اگر علائم شما بدتر شد، باید با مراکز درمانی محل زندگی خود، تماس بگیرید.

هنگامی که تمام علائم شما برطرف شد و دوره قرنطینه را طبق راهنمایی پزشک خود به پایان رساندید، دیگر نیازی به آزمایش مجدد ندارید.

اگر در خانه‌ای با سایر اعضای خانواده زندگی می‌کنید، مهم است که خانواده شما نیز اقدامات احتیاطی را انجام دهند تا خطر انتقال به آن‌ها و انتشار بیشتر کاهش یابد. تمام اعضای خانواده که علائم کووید ۱۹ را تجربه می‌کنند نیز باید آزمایش شوند و تا زمانی که علائم آن‌ها برطرف نشود، آنها نیز باید قرنطینه شوند.

در صورت منفی بودن تست چه کاری باید انجام دهم؟

نتیجه آزمایش منفی به این معنی است که به احتمال زیاد کووید ۱۹ ندارید. اما باید به رعایت بهداشت دست، فاصله فیزیکی و زدن ماسک ادامه دهید. این مورد به ویژه در صورت بروز علائم بسیار مهم است زیرا احتمال ابتلای شما به ویروس وجود دارد اما آزمایش آن را تشخیص نداده است. اگر فکر می‌کنید آزمایش منفی کاذب است و در واقع ممکن است آلوده باشید، با پزشک خود در مورد آزمایش مجدد صحبت کنید.

آیا کسی می‌تواند در ابتدا، تست کرونای منفی داشته باشد ولی در آزمایش بعدی تست او مثبت شود؟

بله، به این دلیل که آزمایش ویروس را تشخیص نداده است یا اینکه بعد از انجام تست به این ویروس آلوده شده است.

آیا در نتیجه‌ی خطا تست فرد مثبت می‌شود؟

به ندرت پیش می‌آید که کسی از آزمایش‌های تشخیصی RT-PCR و آنتی ژن کووید ۱۹ نتیجه مثبت کاذب بگیرد. در صورت مثبت بودن آزمایش، بسیار مهم است که خود را قرنطینه کنید تا اطمینان حاصل کنید که ویروس را به دیگران منتقل نمی‌کنید.

در ارومیه برای آزمایش PCR کووید ۱۹ به کجا می‌توانم مراجعه کنم؟

آزمایشگاه نانو ارومیه، اولین مرکز خصوصی انجام آزمایش PCR کرونا در ارومیه و آذربایجان غربی است که برای رعایت هرچه دقیق‌تر امنیت و سلامت مراجعان آزمایشگاه، بخش PCR آزمایشگاه نانو در یک واحد کاملا جداگانه از سایر بخش‌های آزمایشگاه و با پذیرش جداگانه انجام می‌شود. برای هماهنگی و رزرو وقت آزمایش، می‌توانید با شماره تلفن اختصاصی پذیرش بخش PCR با شماره ۰۴۴۳۳۴۴۳۹۶۶ تماس بگیرید.

آیا تستی که برای کودکان انجام می‌شود با تست بزرگسالان متفاوت است؟

تفاوتی بین آزمایش تشخیصی کووید ۱۹ که برای بزرگسالان و کودکان انجام می‌شود وجود ندارد.

آیا عوارض جانبی ناشی از آزمایش وجود دارد؟

تاکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان‌دهنده عوارض جانبی آزمایش تشخیصی کووید ۱۹باشد.

جواب سؤال خود را نیافته اید؟

چنانچه سؤالی در این زمینه دارید، لطفاً با شماره تلفن اختصاصی پذیرش بخش PCR با شماره ۰۴۴۳۳۴۴۳۹۶۶ تماس بگیرید.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *