بارداری

کدام روش آزمایش تشخیص بارداری بهتر است؟

معمولا می‌توانید با دیدن یکی از علائم بارداری، تشخیص دهید آیا باردار هستید یا نه. اگر دچار هر یک از این علائم هستید باید با انجام تست بارداری خانگی و یا مراجعه به دکتر، از باردار بودن مطمئن شوید.

انجام آزمایش یک روز بعد از آن که پریود عقب افتاده، نتیجه دقیقی می‌تواند داشته باشد، اما برای اطمینان بهتر است حداقل یک هفته از عقب افتادن قاعدگی صبر کنید تا با بالاترین دقت نتیجه بگیرید.

 

آزمایش‌های خانگی تشخیص بارداری

این تست‌ها یک روز بعد از عقب افتادن قاعدگی قابلیت تشخیص دارند. برخی از انواع این تست‌ها حتی قبل از آن هم می‌توانند نتیجه‌بخش باشند.

روش کار این نوع آزمایش، سنجش میزان هورمون اچ‌سی‌جی (hCG) در ادرار است. این هورمون تنها در دوران بارداری در بدن ترشح می‌شود. ماده شیمیایی قرار داده شده بر روی آن، در برخورد با هورمون تغییر رنگ می‌دهد. زمان تغییر رنگ بر اساس نوع تست می‌تواند متفاوت باشد، اما این روش اکثراً در طی ۱۰ دقیقه می‌تواند نتیجه را نشان دهد.

بسیاری توصیه می‌کنند این تست دو بار انجام شود زیرا انجام آن با فاصله کم از قاعدگی عقب‌افتاده، می‌تواند دقت نتیجه تست را کاهش دهد. در برخی افراد ممکن است میزان hCG پایین باشند و مدتی طول بکشد که با این روش بتوان حاملگی را تشخیص داد.

این روش تشخیص در صورت انجام صحیح، دقت کافی دارد. ممکن است نتیجه منفی کاذب بگیرید، یعنی باردار باشید ولی آزمایش اینطور نشان ندهد. در صورتی که چند روز دیگر از عقب افتادن پریود بگذرد، باید آزمایش را مجدداً تکرار کنید و یا به پزشک مراجعه کنید.

 

آزمایش ادرار توسط پزشک

یک روش دیگر، انجام تست ادرار در مطب پزشک است. این روش لزوماً دقت بالاتری نسبت به آزمایش خانگی ندارد، ولی پزشک‌تان می‌تواند هرگونه خطای احتمالی که منجر به اعلام نتیجه اشتباه شود را کنار بگذارد.

 

آزمایش خون

دو نوع آزمایش خون برای تشخیص بارداری وجود دارد:

  • آزمایش hCG خون کیفی: این آزمایش تعیین می‌کند آیا این هورمون در بدن تولید می‌شود. نتیجه جواب آزمایش، یک بله یا خیر ساده است که آیا باردار هستید یا نه.
  • آزمایش hCG خون کمی: این آزمایش، میزان دقیق هورمون hCG را در خون تعیین می‌کند.

اگر نتیجه آزمایش کمتر یا بیشتر از حد انتظار باشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری برایتان تجویز کند. این آزمایش‌ها شامل تکرار آزمایش hCG در طی چند روز آینده، و یا اولتراساند هستند. شایع‌ترین دلیل مشاهده نتایج غیرعادی در این آزمایش، عدم‌اطمینان از تاریخ‌هاست. یعنی ممکن است پیشتر یا بعدتر از آنچه فکر می‌کردید باردار شده باشید.

آزمایش خون کمی hCG دقت بسیار زیادی دارند زیرا مقدار دقیق هورمون hCG در خون را اندازه‌گیری می‌کنند. این تست قادر به ردیابی مقادیر پایین هورمون hCG است که ممکن است توسط تست کیفی یا آزمایش ادرار قابل تشخیص نباشد.

آزمایش‌های خون معمولا زودتر از آزمایش ادرار می‌توانند بارداری را تعیین کنند. جوابدهی این تست‌ها نیز زمان طولانی‌تری نسبت به آزمایش ادرار لازم دارد.

 

علائم اولیه بارداری

برخی از علائم بارداری در همان اوایل قابل تشخیص هستند، از جمله:

  • نداشتن قاعدگی
  • احساس خستگی
  • ادرار بیش از اندازه
  • سینه‌های حساس و سفت
  • حالت تهوع و استفراغ

 

نتیجه مثبت کاذب

نتیجه مثبت کاذب به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیافتد که از جمله آنها:

  • بارداری شیمیایی یا سقط جنینی که به فاصله کوتاهی پس از لقاح و بارور شدن تخمک اتفاق می‌افتد.
  • یائسگی
  • بارداری خارج رحمی که در آن، تخمک بارور شده به رحم متصل نمی‌شود و درعوض ممکن است به لوله فالوپ، حفره شکم یا دهانه رحم وصل شود.
  • مسائل مرتبط با تخمدان، از جمله کیست‌ها

 

نتیجه منفی کاذب

ممکن است علیرغم باردار بودن، نتیجه آزمایش منفی باشد که به دلایل زیر می‌تواند اتفاق بیافتد:

  • استفاده از داروهای آرامبخش یا ضدانعقاد خون
  • انجام آزمایش ادرار در شرایطی که ادرار بر اثر مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها رقیق شده است. بهتر است صبح این آزمایش را انجام دهید که ادرار رقیق نشده باشد.
  • انجام آزمایش با فاصله کم از قاعدگی به تعویق افتاده. آزمایش بعد از چند روز نتایج بهتر و دقیق‌تری نشان خواهد داد.
  • صبر نکردن به اندازه کافی پس از انجام آزمایش ادرار. حتماً دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی تست ادرار را مطالعه کنید و مطمئن شوید به اندازه کافی برای دریافت نتیجه صبر کرده‌اید.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *