تازه‌های پزشکی مراقبت‌های پزشکی

واکسن آنفولانزا: زمان مناسب تزریق و مدت زمان اثربخشی

آنفولانزا نوعی عفونت ویروسی دستگاه تنفسی است که سالانه میلیون‌ها نفر را درگیر می‌کند. امسال با رفتن به سمتِ دوران اوج آنفولانزا، در حالی که گریبان‌گیر ویروس کرونا نیز هستیم، اهمیت پیشگیری و مقابله با آنفولانزا دوچندان می‌شود.

همه‌ساله ویروس آنفولانزا برای مقابله با شایع‌ترین گونه‌های این ویروس تولید می‌شود. دریافت واکسن آنفولانزا بهترین روش برای محافظت از خود در مقابل این بیماری است.

اما این ویروس چگونه کار می‌کند؟ اثر آن چقدر دوام دارد و بهترین دوره دریافت آن چه زمانی است؟ این مطلب به طور خلاصه به پاسخ این سؤالات اختصاص دارد.

 

چگونگی کارکرد واکسن آنفولانزا

ساخت واکسن آنفولانزای هر سال، در واقع به ماه‌ها قبل از زمان انتشار ویروس بازمی‌گردد. ویروس‌های بکاررفته در واکسن بر اساس مطالعات گسترده‌ای انتخاب می‌شوند که پیش‌بینی می‌کند چه گونه‌هایی از ویروس در فصل آنفولانزا شایع‌تر خواهند بود.

واکسن آنفولانزا از شما در برابر دو نوع بیماری محافظت می‌کند: آنفولانزای نوع A و آنفولانزای نوع B. همچنین ممکن است واکسن سه‌گانه یا چهارگانه باشد.

واکسن سه‌گانه در برابر سه نوع آنفولانزا محافظت می‌کند: دو نوع ویروس آنفولانزای A و یک نوع ویروس آنفولانزای B. واکسن چهارگانه علاوه بر این سه نوع، در برابر یک نوع ویروس آنفولانزای B نیز محافظت می‌کند.

زمان اثربخشی واکسن

پس از تزریق واکسن، دو هفته زمان لازم است تا بدن شما آنتی‌بادی‌های محافظ را تولید کند. باید توجه داشت شما در این مدت در برابر ویروس‌ها مصونیت ندارید.

مصونیت بدن در برابر آنفولانزا تدریجاً کاهش می‌یابد؛ چه واکسن زده باشید و چه دچار بیماری شده باشید.

علاوه بر این، ویروس‌های آنفولانزا دائما در حال تغییر هستند. به همین دلیل واکسن تولید شده در فصل قبلی آنفولانزا ممکن است از شما در برابر نسخه فعلی بیماری محافظت نکند.

به طور کلی، دریافت واکسن آنفولانزا شما را در برابر این بیماری در فصل اوج‌گیری آنفولانزا محافظت می‌کند. بر این اساس، لازم است هر سال در فصل آنفولانزا این واکسن را دریافت کنید.

 

چه زمانی باید واکسن تزریق شود؟

معمولا واکسن‌ها از اواسط مرداد ماه به بازار عرضه می‌شوند ولی شواهدی وجود دارد که تزریق آن در این زمان چندان مفید نیست. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد حداکثر ایمنی به فاصله چند روز پس از دریافت واکسن شروع می‌شود و هر ماه مقداری کاهش می‌یابد. بنابراین اگر در مرداد ماه واکسن تزریق شود، امکان دارد در اواخر دوره اوج آن، یعنی بهمن و اسفند، مصونیت بالایی در برابر بیماری نداشته باشید.

به طور کلی توصیه می‌شود واکسن را در مهرماه دریافت کنید. اگر پس از این زمان نیز واکسن بزنید جای نگرانی نیست و به اندازه کافی مصونیت خواهید داشت، زیرا آنفولانزا تا فروردین ماه نیز ادامه می‌یابد.

 

عوامل مؤثر در میزان اثرگذاری واکسن

ویروس آنفولانزا دائما در حال تغییر است و ممکن است نوع غالب آن از یک فصل به فصل دیگر متفاوت باشد. محققان باید ماه‌ها پیش از شروع فصل آنفولانزا، انواع خاص آن را پیش‌بینی کنند. به‌عبارت دیگر، ممکن است آنچه درون واکسن تعبیه شده، با نوع ویروسی که فراگیر شده مطابقت نداشته باشد و میزان تأثیر واکسن کاهش یابد.

همچنین سن فرد در میزان اثرگذاری واکسن دخیل است. سیستم ایمنی بدن با بالا رفتن سن ضعیف‌تر می‌شود. به همین دلیل در برخی کشورها، دوز بالاتر واکسن را برای افراد بالای ۶۵ سال تجویز می‌کنند. تحقیقات متعدد حاکی از اثربخشی بهتر این نوع واکسن در افراد مسن است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا CDC همچنین پیشنهاد می‌کند کودکان ۶ ماهه تا ۸ سال، در اولین سال دریافت واکسن، دو بار متوالی واکسن دریافت کنند تا محافظت کافی در مقابل بیماری کسب کنند.

ممکن است با وجود دریافت واکسن، به این بیماری دچار شوید. اما تحقیقات نشان می‌دهد شدت بیماری در این صورت زیاد نیست و معمولا احتمال بستری شدن در این افراد کمتر است.

 

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟

افراد بالای ۶ ماه باید هر سال واکسن آنفولانزا بزنند. این واکسن برای افرادی که با ابتلا به آنفولانزا، احتمال بروز مشکلات در آنها بیشتر است اهمیت بالایی دارد، که شامل این موارد است:

  • افراد بالای ۵۰ سال
  • افراد با بیماری‌های مزمن
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف
  • کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال
  • افراد ۱۸ ساله و یا کمتر که رژیم درمانی آسپرین دریافت می‌کنند.
  • خانم‌های باردار
  • افرادی که BMI آنها بالاتر از ۴۰ است
  • افراد شاغل در بخش درمان
  • افراد ساکن یا شاغل در خانه سالمندان

اطفال زیر ۶ ماه نباید واکسن بزنند. برای مراقبت از این کودکان، لازم است اعضای خانواده و

افرادی که از او مراقبت می‌کنند واکسن بزنند.

اگر بیماری حاد دیگری دارید، باید صبر کنید تا بیماری برطرف شود و سپس واکسن بزنید. اگر دچار هر یک از این موارد هستید، پیش از واکسن زدن آن را با پزشک خود مطرح کنید:

  • سابقه واکنش آلرژیک به واکسن آنفولانزا
  • سابقه مشکلات ناشی از دریافت هرگونه واکسن
  • ابتلا به ﺳﻨﺪروم ﮔﯿﻠﻦ ﺑﺎره

 

جمع‌بندی

ویروس آنفولانزا همه‌ساله باعث ایجاد اپیدمی بیماری‌های تنفسی می‌شود. این مسئله امسال و با حضور کرونا، خطر بیشتری به همراه دارد. اگرچه بسیاری از افراد ممکن است دچار بیماری خفیفی شوند، اما افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای و با ریسک بالا، ممکن است در صورت ابتلا به آنفولانزا نیازمند بستری شدن باشند.

بهترین راه مقابله با این بیماری، دریافت واکسن است. همچنین هر چقدر تعداد افرادی که در یک منطقه واکسن دریافت کرده‌اند بیشتر شود، تعداد افراد مبتلا در آن منطقه کمتر می‌شود.

اگر دچار علائم این بیماری شدید، لازم است از تماس با بقیه خودداری کنید و تست کرونا انجام دهید.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *