PCR سلولی مولکولی

مقدار CT در تست کووید-۱۹ به چه معناست؟

مقدار CT در تست RT-PCR مشخص می‌کند که آیا فرد به کووید-۱۹ مبتلا است یا خیر.

آزمایش‌های استاندارد عفونت ناشی از ویروس SARS_COV_2 را با جداسازی و تکثیر RNA ویروسی مشخص می‌کنند. این فرایند که واکنش‌های زنجیره‌ای پلیمراز نامیده می‌شود، بر انجام چندین چرخه جهت تولید RNA قابل شناسایی استوار است. CT معیاری است که در طول آزمایش RT-PCR بدست می‌آید و استاندارد معیار برای شناسایی کرونا ویروس (SARS_COV_2) است. در آزمایشRT-PCR ، RNA از نمونه جمع‌آوری شده از بیمار استخراج می‌شود. سپس به DNA تبدیل می‌شود که آن هم تکثیر پیدا می‌کند. تکثیر به فرایندی اشاره دارد که در آن، چندین کپی از ماده ژنتیکی (در اینجا DNA) تولید می‌شود. این فرایند توانایی آزمایش را در تشخیص ویروس افزایش می‌دهد. تکثیر در طی چندن واکنش چرخه‌ای انجام می‌گیرد. یک کپی به دو کپی، دو کپی به چهار کپی و … تبدیل می‌شود. بعد از این واکنش‌های زنجیره ای، مقدار ویروس تعیین می‌شود.

معیار CT تعداد چرخه‌های مورد نیاز برای ردیابی ویروس است؛ دستگاه PCR چرخش خود را در این نقطه متوقف می‌کند. اگر بعد از ۳۷ تا ۴۰ چرخه سیگنالی مبنی بر وجود ویروس مشاهده نشد، تست کرونا منفی است. اما نمونه‌هایی که مثبت می‌شوند با مقدار متفاوتی از ویروس شروع می‌شوند که مقدار CT، عکس مقدار ویروس موجود است. به‌طوری‌که اگر ویروس در نمونه زیاد باشد میزان CT کم خواهد بود یعنی بعد از چرخه‌های تکثیر کمی ماده ژنتیکی ویروس شناسایی می‌شود. آزمایشی که نتیجه مثبت را بعد از دور ۱۲ ام چرخه ثبت می‌کند، برای CT دوازده، ۱۰ میلیون برابر ماده ژنتیکی بیشتری نسبت به نمونه‌ای دارد که برای آن CT، ۳۵ ثبت شده است. همه‌ی بیمارانی که CT کمتر از ۴۰ دارند می‌توانند کووید-۱۹ مثبت در نظر گرفته شوند، درحالیکه اگر CT بیشتر از ۴۰ باشد، آزمایش کووید-۱۹ منفی در نظر گرفته می‌شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد بیمارانی که در روزهای اول بیماری خود هستند، میزان CT آن‌ها زیر ۳۰ است، (غالبا زیر ۲۰) که سطح بالایی از ویروس را نشان می‌دهد؛ چنانکه بدن کرونا ویروس را از بین می‌برد، مقدار CT به تدریج افزایش می‌یابد. مطالعات بیشتر نشان می‌دهد که وجود ویروس زیادتر به‌طور گسترده‌ای بر قابلیت سرایت بیماری تاثیر دارد و منعکس‌کننده شدت بیماری بعد از ظاهر شدن علائم است.

معیار CT اشاره به تعداد چرخه‌هایی دارد که بعد از آن ویروس می‌تواند شناسایی شود. اگر تعداد زیادی چرخه مورد نیاز باشد، به این نکته اشاره دارد که وقتی تعداد چرخه‌های تکثیر DNA کم بوده، ویروس شناسایی نشده است. مقدار کم CT یعنی وجود مقدار زیاد ویروس، چرا که بعد از انجام تعداد کمی از چرخه ها ویروس شناسایی شده است.

CT یک معیار اندازه‌گیری برای پتانسیل انتقال بیماری است. اگر ویروس زیادی در گلو و بینی شما وجود داشته باشد، بهتر می‌توانید آن را به دیگران انتقال دهید. استفاده گسترده از CT به اپیدمیولوژیست‌ها کمک می‌کند شیوع بیماری را ردیابی کنند. اگر محققان CT خیلی پایین را ببینید، می‌توانند نتیجه‌گیری کنند که میزان شیوع بیماری بسیار گسترده است. اما اگر تقریبا همه معیارهای CT بالا بودند، میزان شیوع رو به کاهش است.

معیار CT به‌طور معکوس با میزان ویروس ارتباط دارد؛ این فاکتور این هیچ ارتباطی با شدت بیماری در یک فرد ندارد. یک بیمار ممکن است میزان CT کمی داشته باشد، به این معنا که میزان ویروس به اندازه کافی زیاد است که بتوان به‌سرعت بیماری را شناسایی کرد، اما بیمار همچنان بدون علامت است. پس هیچ ارتباطی بین مقدار CT و شدت بیماری و یا میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ وجود ندارد. بلکه از زمان شروع علائم بیماری، بین CT و شدت بیماری رابطه‌ای قوی به‌وجود می‌آید.

  • nano-b-1399-12-09-02

    قابل توجه مسافران پروازهای خارجی

    به توجه به برنامه زمانی اعلام‌شده، مسافران نوروزی روز دوم فروردین، حتماً در روز ۲۹ اسفند برای تست PCR کرونا به آزمایشگاه نانو مراجعه فرمایند.

    اطلاعات بیشتر

آیا مقدار CT بالا همیشه به معنای وجود میزان کم ویروس است؟

اگر چه این نکته یک نتیجه‌گیری آشکار است، اما بعضی از کارشناسان تاکید می‌کنند که بیمارانی با CT بالا وجود دارند که هنوز سطح بالایی از عفونت کووید-۱۹ را نشان می‌دهند، و برعکس.

عوامل زیادی در آزمایش RT-PCR تداخل ایجاد می‌کنند، و همچنین نتیجه می‌تواند به نحوه جمع‌آوری نمونه، زمان عفونت و زمان آنالیز نمونه بستگی داشته باشد. جمع‌آوری نامناسب نمونه می‌تواند بر روی CT تاثیر منفی بگذارد. علاوه‌بر‌این، مقادیر CT با صلاحیت فردی که آزمایش را انجام می‌دهد، کالیبراسیون تجهیزات و مهارت‌های تحلیلی کارشناسانی که نتیجه را تحلیل می‌کنند، تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است برای رعایت هرچه دقیق‌تر امنیت و سلامت مراجعان آزمایشگاه، بخش PCR آزمایشگاه نانو در یک طبقه مجزا، در یک واحد کاملا جداگانه از سایر بخش‌های آزمایشگاه و با پذیرش جداگانه انجام می‌شود و از این بابت سایر مراجعه‌کنندگان به آزمایشگاه نگرانی از بابت احتمال آلودگی به ویروس کرونا از بیماران احتمالی ندارند.

تست PCR کرونا در ارومیه

آزمایشگاه نانو ارومیه، یکی از مراکز خصوصی مجهز برای انجام تست PCR در ارومیه است. نمونه‌برداری این آزمایش در محل آزمایشگاه و یا در صورت نیاز در منزل و محل کار شما قابل انجام است.

نتایج آزمایش در صورت عدم‌نیاز به تکرار پس از ۲۴ ساعت آماده می‌شود. اگر نمونه‌برداری قبل از ساعت ۲ ظهر انجام شود معمولا نتیجه آزمایش پس از ساعت ۹ شب از بخش جوابدهی سایت آزمایشگاه نانو قابل دریافت است.

برای رزرو این آزمایش و هماهنگی، می توانید با تلفن اختصاصی پذیرش بخش PCR با شماره ۰۴۴۳۳۴۴۳۹۶۶ تماس بگیرید.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *