مراقبت‌های پزشکی

آزمایش هایی که خانم ها باید به‌صورت دوره ای انجام دهند

احتمالا می‌دانید خانم‌ها به طور متوسط بیشتر از آقایان مراقب سلامتی خود و خانواده‌شان هستند، با آماری که تقریباً در همه کشورهای دنیا نسبت یکسانی دارد. اما در مقایسه با دیگر کشورها، در کشور ما متأسفانه سلامت خانم‌ها همچنان به اندازه کافی تحت مراقبت و کنترل نیست. ناگفته پیداست یکی از علل متعدد این مسئله، آگاهی کم یا اشتباه در مورد بهداشت و سلامتی است. بارها و بارها در آزمایشگاه نانو و سایر مراکز درمانی شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از مراجعان، فاقد اطلاعات اولیه در این زمینه هستند و تنها زمانی به سیستم درمانی مراجعه می‌کنند که علائم یک بیماری در آنها شدت یافته و شاید درمان آن وارد مراحل پیچیده‌ای شده است.

این مطلب به آزمایش‌هایی اختصاص دارد که یک خانم باید در برنامه چکاپ سلامت خود در نظر داشته باشد تا پزشک معالج در صورت مشاهده هرگونه بیماری و یا علائم اولیه آن، بتواند سریعاً برای درمان و یا کنترل بیماری وی اقدام کند. برای انجام این آزمایش‌ها با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. از آنجا که این تست‌ها به عنوان پیشگیری و غربالگری در نظر گرفته می‌شوند، بسیاری از بیمه‌ها آنها را پوشش می‌دهد.

باید توجه داشت با اینکه انجام آزمایش‌های لازم برای خانم‌ها برای تعیین و میزان سلامتی آنان حیاتی هستند، هزینه برخی از آنها نیز به نسبت بالاست. بنابراین قبل از قرار ملاقات با پزشک و انجام این آزمایش‌ها، موارد پوشش شرکت بیمه خود را چک کنید.

البته اگر قصد دارید این آزمایش‌ها را در آزمایشگاه نانو ارومیه انجام دهید، باید یادآوری کنیم آزمایشگاه نانو با تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی قرارداد همکاری دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد. برای دریافت جزئیات بیشتر در این مورد، می‌توانید با پذیرش آزمایشگاه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ تماس بگیرید.

آزمایش فشار خون

اگر فشار خون شما کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلیمتر جیوه (mmHg) باشد، باید از سن ۲۰ سالگی به بعد حداقل سالانه یک یا دو بار آن را بررسی کنید. در افرادی با شرایط زمینه‌ای مانند چاقی که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد، این عمل چند بار در سال باید انجام شود. اگر بیماری قلبی یا زمینه‌ای دارید، باید این آزمایش را مداوم انجام دهید.

آزمایش بررسی کلسترول

انجام این تست ابزاری برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته قلبی است. ادر سنین ۲۰ سالگی یا بالاتر باید حداقل یک‌بار در سال، سطح کلسترول خود را اندازه‌گیری کنید. سطح کلسترول باید در حد مطلوب کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dl) باشد. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته هستید، برای تعیین زمان‌های انجام این آزمایش با پزشک خود مشورت کنید.

پاپ‌اسمیر

در فاصله سنین ۲۱ تا ۶۵ سالگی، هر سه سال یک ‌بار باید آزمایش پاپ‌اسمیر را انجام دهید. در تست پاپ‌اسمیر، دکتر با استفاده از یک اسپکولوم، سلول‌ها را از گردن رحم می‌گیرد و این سلول‌ها را برای تغییراتی که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود، بررسی می‌کند. در سنین ۳۰ سال یا بیشتر، می‌توانید هر پنج سال یک بار این آزمایش را انجام دهید.

آزمایش‌های قند خون

تست خون یکی دیگر از آزمایش‌های لازم برای خانم‌ها است. از سن حدود ۴۵ سالگی، خانم‌ها باید هر سه سال یک‌بار آزمایش گلوکز خون را برای بررسی دیابت یا پیش‌دیابت انجام دهند. محدوده آزمون‌های طبیعی می‌تواند متفاوت باشد. اگر چاق هستید یا سابقه خانوادگی دیابت دارید باید انجام این تست را زودتر شروع کنید. پزشک شما می‌تواند با مطالعه سوابق پزشکی شما را در این زمینه راهنمایی کند.

آزمایش ماموگرام

ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه انجام می‌شود و جزو آزمایش‌های ضروری است. خانم‌ها از سن ۵۰ سالگی، هر دو سال یک‌بار باید یک ماموگرافی داشته باشند. با این حال، انجمن بین‌المللی سرطان توصیه می‌کند خانم‌ها از سن ۴۵ سالگی این تست را به صورت سالانه انجام دهند اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه دارید، با پزشک خود درباره شروع غربالگری و ماموگرافی صحبت کنید.

آزمایش تراکم استخوان

یکی دیگر از آزمایش‌های لازم برای خانم‌ها، انجام تست تراکم استخوان است. خانم‌ها باید برای بررسی پوکی استخوان، تست تراکم استخوان را از سن یائسگی به بعد انجام دهند. افرادی که دارای عوامل خطر پوکی استخوان مانند شکستگی یا وزن کم هستند باید قبل از شروع یائسگی این تست را انجام دهند. برای این آزمون که اسکن DEXA نامیده می‌شود، یک دستگاه اشعه ایکس با دوز کم، عکس‌هایی از استخوان‌ها می‌گیرد.

آزمایش کم‌خونی

تست کم‌خونی به ویژه در فردی که کم‌خونی ژنتیکی دارند لازم است. مثلا مبتلایان به تالاسمی مینور در ظاهر طبیعی هستند ولی حامل ژن بیماری‌اند و اگر با فرد مشابه خود ازدواج کنند بیماری ژنتیکی را در نسل خود تشدید خواهند کرد؛ ‌بنابراین لازم است بدانند که تالاسمی مینور دارند و با فرد مشابه خود ازدواج نکنند.

همچنین به علت از دست دادن خون در زمان قاعدگی، انجام این تست جزو آزمایش‌های لازم برای خانم‌ها محسوب می‌شود. برای اطمینان از کم‌خون نبودن فرد، پزشک باید این آزمایش را تجویز کند.

آزمایش سرطان کولون

در این آزمایش یک سیگموئیدوسکوپی خواهید داشت. انجام این عمل هر پنج سال یک بار توصیه می‌شود. اگر بیماری‌های زمینه‌ای دارید با پزشک خود برای تعیین زمان انجام این تست مشورت کنید. غربالگری سرطان کولون در مطب یا بیمارستان انجام می‌شود و معمولا توصیه می‌شود از سن ۵۰ سالگی شروع شود.

آزمایش تیروئید

برای افراد دارای سابقه خانوادگی اختلالات تیروئید یا کسانی که خستگی ناگهانی، افزایش وزن (یا از دست دادن وزن) و افسردگی دارند، این آزمایش باید انجام شود و همچنین جزو تست‌های لازم برای خانم‌ها محسوب می‌شود. این تست یک آزمایش خون است که سطح هورمون تحریک‌کننده تیروئید (TSH) را بررسی می‌کند. توصیه می‌شود هر پنج سال یک‌بار این آزمایش را انجام دهید.

سرطان تخمدان

افرادی که سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا درد لگن دارند، باید این تست را انجام دهند: یک سونوگرافی واژینال که در آن یک اسکنر اولتراسوند به شکل باتوم به داخل واژن وارد می‌شود تا هر گونه رشد یا کیست در تخمدان‌ها را جستجو کند. فواصل زمانی انجام این تست بسته به نظر پزشک متخصص است.

آزمایش ادرار

انجام آزمایش ادرار از نظر عفونت ادراری در خانم‌های باردار ضروری است. برای خانم‌های حامله طبیعی، معمولا انجام دو بار سونوگرافی جنینی در طی ۹ ماه بارداری توصیه می‌شود که یکی در هفته ۱۱ تا ۱۳ حاملگی، و دیگری در ابتدای سه‌ماهه سوم است. در فرد با حاملگی نرمال انجام آزمایش غربالگری از نظر ناهنجاری کروموزومی ضروری است.

انجام آزمایش‌ها در ارومیه

برای انجام این آزمایش‌ها در ارومیه، مراجعه به آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو را توصیه می‌کنیم. این آزمایشگاه با دارا بودن دستگاه‌های مدرن آزمایشگاهی و تیم مجرب، قادر است بسیاری از آزمایش‌های تخصصی را با بالاترین دقت و در زمان کوتاه انجام دهد.

آزمایشگاه نانو در فضایی مناسب در خیابان حسنی ارومیه واقع شده است و دارای پارکینگ اختصاصی است.

البته با سفارش نمونه‌گیری در محل، نیازی به مراجعه حضوری به آزمایشگاه نیست و به‌راحتی می‌توانید به طرق مختلف درخواست نمونه‌گیری در منزل ثبت کنید. همکاران ما پس از دریافت درخواست شما و انجام هماهنگی‌های اولیه، نمونه‌گیری را با رعایت تمامی ضوابط بهداشتی در منزل یا محل کار شما انجام خواهند داد.

برای جوابدهی آزمایش نیز لازم نیست به آزمایشگاه مراجعه کنید. دریافت نتیجه آزمایش در آزمایشگاه نانو به روش‌های مختلف به‌صورت آنلاین و کاغذی بدون مراجعه به آزمایشگاه قابل‌دریافت است.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *