قلب و عروق مراقبت‌های پزشکی

روش‌های ساده برای بررسی سلامت قلب

چکاپ‌های دوره‌ای قلب توسط پزشک باعث می‌شوند ریسک مشکلات احتمالی قلبی خود در طی پنج سال آینده را بدانید. انجام این معاینات برای سنین ۴۵ سال به بالا به صورت منظم توصیه می‌شود.

مهم‌تر از آن، با این کار خواهید توانست خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را کاهش دهید. یک معاینه ۲۰ دقیقه‌ای می‌تواند احتمال حمله قلبی یا سکته را تا حدود زیادی تعیین کند.

چرا باید سلامت قلب خود را چک کنیم؟

در اغلب موارد، بیماری سرخرگ کرونری (Coronary heart disease) عامل ایجاد حملات قلبی است، که یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های منتهی به قلب سخت و یا باریک می‌شوند. بسیاری از مردم از وجود احتمال این بیماری‌ها اطلاع ندارند. همچنین برخی از فاکتورهای ریسک مانند فشار خون بالا و یا کلسترول بالا ممکن است هیچ‌گونه علائمی نداشته باشند.

بررسی سلامت قلب

پزشک شما با انجام آزمایش‌های ساده می‌تواند تا حدودی تشخیص دهد سلامت قلب شما در چه وضعیتی است. او به تپش قلب شما گوش خواهد داد، ضربان شما را خواهد سنجید و فشار خون‌تان را اندازه خواهد گرفت. ممکن است آزمایش خون نیز برای این منظور تجویز کند.

ضربان قلب

پزشک با بررسی نبض شما، ریتم قلبی و ضربان را بررسی خواهد کرد. هر یک از ضربان‌های نبض در اثر یک تپش قلبی است که خون را از طریق رگ‌ها در بدن به گردش در می‌آورد.

پیدا کردن نبض به پزشک امکان می‌دهد قوت جریان خون و فشار خون شما را در نقاط مختلف بدن بسنجد. با این کار می‌توان دریافت قلب با چه سرعتی تپش می‌کند و آیا این تعداد طبیعی است یا نه.

علاوه بر آن پزشک با استفاده از گوشی پزشکی می‌تواند باز و بسته شدن دریچه‌های قلبی را بررسی کند.

فشار خون

فشار خون، نیروی وارد از طرف خون بر دیواره رگ هاست که در اثر تپش قلب ایجاد می‌شود. دو روش برای سنجش فشار خون وجود دارد:

  • فشار خون سیستولی: فشار رگ‌ها وقتی قلب منقبض می‌شود.
  • فشار خون دیاستولیک: فشار رگ‌ها در فاصله‌ای که قلب در حال استراحت بین دو ضربان است.

فشار خون یک فرد بالغ وقتی در حالت استراحت است در حدود ۱۲۰ روی کمتر از ۸۰ است. ۱۲۰ همان فشار سیستولی و ۷۹ فشار دیاستولیک است.

بیماری فشار خون بالا زمانی اتفاق می‌افتد که فشار شما ۱۳۰ روی ۸۰ باشد. اگر این عارضه سال‌ها ادامه یابد رگ‌ها سفت و باریک می‌شوند، که باعث بسته شدن مسیر جریان خون به قلب می‌شود. این مسئله می‌تواند مقدمه‌ای بر حمله قلبی یا بیماری قلبی شود.

فشار خون ممکن است بر اثر افزایش سن، شرایط قلبی، حالت روانی، میزان فعالیت جسمانی و رژیم دارویی بالا یا پایین برود. یک بار اندازه‌گیری فشار بالا، دلیلی بر ابتلا به بیماری فشار خون نیست. لازم است چند بار در حالت استراحت فشار خون خودتان را اندازه بگیرید تا میزان فشارِ معمولِ خود را بیابید.

آزمایش خون

پزشک ممکن است برای اندازه‌گیری میزان سدیم، پتاسیم، آلبومین و کراتین، آزمایش خون برای شما تجویز کند. تشخیص میزانِ غیرطبیعی این مواد می‌تواند مشکلات احتمالی در کلیه، کبد، و همچنین بیماری‌های قلبی را ردیابی کند.

آزمایش خون می‌تواند سطح کلسترول خون، شامل LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) را نیز اندازه‌گیری کند. همچنین برخی بیماری‌های دیگر مانند کم‌خونی و بیماری‌های تیروئید از طریق این آزمایش قابل شناسایی هستند.

انجام آزمایش خون در ارومیه

مرکز تخصصی نانو ارومیه، یکی از بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه برای انجام آزمایش خون است. نتایج آزمایش‌ها در این مرکز با رعایت دقیق کلیه استانداردها، دارای حداکثر دقت است. تخصص و مهارت نیروهای تیم نانو، و کیفیت و دقت دستگاه‌های بکار رفته در آزمایشگاه نانو، آن را تبدیل به مجهزترین مرکز آزمایشگاهی بخش خصوصی در آذربایجان‌غربی کرده است.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و در صورت درخواست، نتیجه به‌صورت الکترونیکی به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

  • مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

    آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *