مراقبت‌های پزشکی

آشنایی با آزمایش های ضروری پیش از ازدواج

همگام با سایر کشورهای جهان، در ایران نیز به‌منظور پیشگیری از مشکلات آتی در زندگی و فرزندان آنها، و تضمین سلامت نسل‌های آتی، انجام برخی آزمایش‌ها برای زوجین ضروری است. برنامه غربالگری تالاسمی در ایران طبق دستور‌العمل وزارت بهداشت از سال ۱۳۷۶ در تمام مراکز بهداشت کشور انجام می‌شود.

به این منظور، دفاتر عقد و ازدواج عروس و داماد را به همراه یک معرفی‌نامه به آزمایشگاه‌های مرجع مشخص‌شده توسط مراجع قانونی اعزام می‌کنند. اطلاع از نتایج این آزمایش‌ها، می‌تواند به زوج‌های جوان در مورد تشکیل خانواده و تصمیمات آتی مشترک آنها، کمک شایانی بکند. به همین دلیل، انجام برخی از تست‌های پیش از ازدواج اجباری است و شرط اول و اصلی جاری شدن خطبه عقد، ارائه برگه سلامت جسمی زوجین است.

آزمایش‌های ضروری پیش از ازدواج شامل این موارد است:

  • آزمایش عدم‌اعتیاد از هر دو نفر
  • بررسی بیماری سفلیس؛ انجام این تست برای آقایان الزامی است
  • بررسی زوجین از نظر تالاسمی
  • nano-p-tests-i-warning-1

    درباره تالاسمی بیشتر بدانیم

    تالاسمی یک نقص ژنتیکی است که به دلیل شیوع بالای آن مورد توجه قرار می‌گیرد. انجام این تست برای پیشگیری از تولد کودکان با نقص ژنتیکی است.

باید توجه داشت نتیجه مثبت هیچکدام از سه آزمایش فوق، مانع قانونی بر سر ازدواج دو نفر نیست.

همچنین، در آزمایش‌های معرفی‌شده توسط دفاتر ثبت ازدواج، زوجین فقط از نظر این سه حالت مورد بررسی قرار می‌گیرند و وضعیت سلامت آنها از سایر جهات از جمله بیماری‌های ژنتیکی، روانی و غیره مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. افرادی که علاقه‌مند به انجام آزمایش‌های بیشتر هستند می‌توانند درخواست آزمایش‌های تکمیلی دهند تا از سلامتی کامل خود و طرف مقابل مطلع شوند.

همچنین به دلایلی مانند روابط خویشاوندی نزدیک بین دو نفر، سابقه بیماری‌های ژنتیکی در خویشاوندان نزدیک هر یک، و یا به علت غیرطبیعی بودن جواب آزمایش‌های درخواست شده توسط مشاور، ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های ژنتیک تکمیلی باشد.

برای انجام آزمایش‌های ضروری پیش از ازدواج، از هر یک از زوجین یک نمونه ادرار، و از آقایان نمونه خون گرفته می‌شود.

آزمایش غربالگری تالاسمی با استفاده از آزمایش CBC و HB الکتروفورز

آزمایش تالاسمی یکی از مهم ترین آزمایش‌های قبل از ازدواج است. بیشتر افراد مبتلا، بدون علامت خاصی ناقل این بیماری هستند و زمانی ممکن است ناقل بودن والدین مشخص شود که نوزاد آنها مبتلا به تالاسمی ماژور با علائم خطرناک و مرگبار شوند. لذا برای پیشگیری از تولد فرزندان مبتلا به تالاسمی ماژور افراد باید قبل از ازدواج آزمایش دهند. در این آزمایش MCV و MCH گلبول‌های قرمز بررسی می‌شود و در صورت غیر نرمال بودن از خانم نیز نمونه گیری می‌شود و درخواست آزمایش CBC می‌شود.

به این منظور، یک آزمایش CBC از نمونه خون گرفته شده از آقایان انجام می‌شود. در صورت غیرطبیعی بودن MCV (حجم گلبول‌های قرمز) و MCH (غلظت هموگلوبین خون) به زوجین قرص آهن تجویز می‌شود و بعد از چند هفته آزمایش تکرار می‌شود.

اگر زوجین هر دو ناقل ژن معیوب تالاسمی باشند، احتمال انتقال این ژن به نسل آینده و تولد فرزندی با تالاسمی ماژور بسیار بالاست. بر این اساس به این افراد توصیه می‌شود از ازدواج با یکدیگر اجتناب کنند.

زمان مناسب انجام آزمایش‌ها

در اکثر موارد افرادی که ناقل بیماری یا نقص ژنتیکی خاصی هستند علائم خاصی ندارند و ممکن است سالم به نظر برسند اما بدون آگاهی از وجود نقص ژنتیکی، ژن حامل بیماری را به نسل بعد انتقال دهند. لذا آزمایش‌های لازم قبل از شروع برنامه‌ریزی برای ازدواج باید انجام شود و نتایج آن توسط متخصصان بررسی شود. گاهی برای زوجین دارای ریسک بالا برای داشتن فرزند، گزینه‌های تشخیصی ژنتیک حین بارداری مانند IVF و PGD معرفی می‌شود تا بتوانند فرزندان سالم به دنیا بیاورند.

ضمناً برای انجام این آزمایش‌ها نیازی به ناشتا بودن نیست.

جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی در فرزندان

برای پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی در فرزند آینده، باید تمام افراد قبل از ازدواج نسبت به انجام مشاوره ژنتیک اقدام کنند. خوشبختانه با استفاده از تست‌های غربالگری جنین در دوران بارداری و به ویژه تست ژنتیکی جنین، آزمایش NIPT یا cell-free DNA اغلب مشکلات شدیدی که ممکن است در جنین ایجاد شود٬ قابل تشخیص و پیشگیری خواهند بود. بنابراین لازم نیست که در زمان ازدواج نگران این قبیل موارد باشید.

انجام آزمایش های پیش از ازدواج در ارومیه

آزمایشگاه نانو به عنوان آزمایشگاه مرجع بررسی ژنتیکی تالاسمی بتا و آلفا و هموگلوبینوپاتی‌های نادر، برای انجام آزمایش‌های تشخیصی پیش از ازدواج در خدمت هموطنان گرامی است. انجام آزمایش تشخیص پیش از تولد و تشخیص پیش از لانه گزینی برای تمامی موارد تالاسمی در این مرکز امکان پذیر است.

مرکز تخصصی نانو ارومیه، یکی از بهترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های ارومیه است. نتایج آزمایش‌ها در این مرکز با رعایت دقیق کلیه استانداردها، دارای حداکثر دقت است. تخصص و مهارت نیروهای تیم نانو، و کیفیت و دقت دستگاه‌های بکار رفته در آزمایشگاه نانو، آن را تبدیل به مجهزترین مرکز آزمایشگاهی بخش خصوصی در آذربایجان‌غربی کرده است.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و نتایج آزمایش ها به صورت اینترنتی و بدون پرداخت هزینه در بخش جوابدهی آنلاین در دسترس شماست.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

یک فکر در مورد “1”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *