تازه‌های پزشکی سلولی مولکولی مراقبت‌های پزشکی

مزایای آزمایش اینترلوکین-۶ برای بیماران COVID-19

شیوع ویروس کرونا، آزمایشگاه‌های بالینی را از نظر استراتژی ‌آزمایش‌ها و هرگونه کاستی در این استراتژی‌ها، در کانون توجه رسانه‌ها قرار داده‌است. بیشتر این توجهات به استفاده از روش‌های تشخیصی مولکولی معطوف شده‌است که می‌تواند وجود عفونت‌های COVID-19 کنونی (آزمایش مولکولی یا آنتی‌ژن) و یا وجود عفونت در گذشته (آزمایش سرولوژیک) را تشخیص دهد. گرچه این موضوع کاملا قابل درک است اما این تمرکز شدید در تشخیص، اهمیت گسترش آزمایش پیش‌آگهی را که می‌تواند بهبود مراقبت و مدیریت بیماران کووید ۱۹ را امکان پذیر کند، نادیده گرفته است. این آزمایش به ویژه با توجه به دامنه وسیعی از تظاهرات بالینی که در کووید ۱۹ مشاهده می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تاکنون اعتقاد بر این بوده است که اکثریت قریب به اتفاق موارد ابتلا به کرونا، خفیف یا بدون‌علامت بوده و به منابع محدود مراقبت‌های درمانی نیاز دارند. متأسفانه، بعضی از بیماران دوره سختی را تجربه می‌کنند و نیاز به مداخله پزشکی گسترده دارند. در مطالعه‌ی بیماران بستری در نیویورک، ۱۴٪ از بیماران نیاز به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه (ICU) با ۳٪ نیاز به تهویه مکانیکی بودند و ۲۱٪ از بیماران جان باختند.

علاوه بر این، یک نیاز فزاینده به مارکرهای تشخیصی وجود دارد که می‌تواند به تضمین تخصیص سودمندانه منابع در مدیریت بیماران کووید ۱۹ کمک کند. برخی از این موارد به دلیل پیشرفت داروهای جدید و موثر است. در حالی که اثر مثبت داروها در درمان بیماران کووید ۱۹ نشان داده شده‌است، این روش‌های درمانی محدود باقی مانده و بنابراین به راهبردهایی نیاز دارد تا مشخص کنند کدام بیماران بیشترین سود را با کدام ترتیب می‌برد. متأسفانه، نیاز به تست‌های تشخیصی پیش‌آگهی‌دهنده نیز تا حدی به دلیل افزایش مداوم موارد کووید ۱۹ است. در این شرایط، داشتن اقدامات عینی برای تعیین بیمارانی که بیشتر به سطوح بالاتر مراقبت نیاز دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

پاتوفیزیولوژی IL-6 در کووید ۱۹

ماده شیمیایی IL-6 نقش مهمی در پاسخ بدن به عفونت های ویروسی دارد، اما در بیماران مبتلا به COVID-19 سطح بیش از حد آن می‌تواند پیامدهای منفی شدیدی داشته‌باشد. IL-6 یک سیتوکین محلول است که در پاسخ به عفونت و همچنین آسیب بافتی تولید می‌شود. نقش اصلی آن این است که با فعال‌سازی و تقویت پاسخ ایمنی میزبان از طریق مکانیسم‌های مختلف، به عنوان یک سیگنال هشدار‌دهنده اولیه برای بدن عمل می‌کند. IL-6 باعث بروز واکنش‌دهنده‌های فاز حاد مانند پروتئین واکنش پذیرC، آمیلوئیدA سرم و سایر موارد در کبد می‌شود. همچنین IL-6 به تمایز سلولT و تمایز و تکثیر سلولB کمک می‌کند و در نهایت در صورت عفونت منجر به پاسخ آنتی‌بادی قوی‌تر می‌شود. علاوه بر این، IL-6 باعث بیان فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) می‌شود که منجر به افزایش نفوذپذیری عروق می‌شود.

در حالی که این عملکردها به اطمینان از پاسخ قوی از جانب میزبان و بقای بهبودی در مواجهه با عفونت کمک می‌کنند، اما به یک فرآیند کاملاً تنظیم‌شده احتیاج دارند که به موجب آن سطح IL-6 به سرعت افزایش می‌یابد و سپس به سرعت تنظیم می‌شود. این فرایند کلیدی است زیرا بروز کنترل نشده IL-6 می‌تواند منجر به یک حالت التهابی شدید شود که با نتایج منفی شدید همراه است. میزان IL-6 بیش از حد در بیماران کووید ۱۹ می‌تواند یک حالت پیش‌انعقادی ایجاد کند که نهایتا منجر به انعقاد داخل عروقی (DIC) شود. مشاهده شده است که بیماران کووید ۱۹ با افزایش IL-6 بیشتر در معرض خطر افزایش نارسایی تنفسی و مرگ قرار می‌گیرند. این مشاهدات به طور مکرر با داده‌هایی که به وضوح نشان می‌دهد که افزایش‌های کنترل‌نشده IL-6 موجب پیش‌آگهی ضعیف می‌شود، پیدا شده است.

سودمندی برررسی IL-6 در بیماران کووید ۱۹

از جمله مزایای آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که آزمایش IL-6 می‌تواند به ارزیابی اولیه بیماران کووید ۱۹و همچنین نظارت بر بدتر شدن شرایط یا بهبودی کمک کند.

سنجش Access IL-6 یک آزمایش تشخیصی در شرایط آزمایشگاهی برای تعیین کمی سطح IL-6 در سرم و پلاسمای خون انسان (هپارین) است. این سنجشِ کاملاً اتوماتیک به پزشکان کمک می‌کند تا یک واکنش التهابی شدید را در بیماران کووید ۱۹ که اغلب به عنوان طوفان سیتوکین شناخته می‌شود، شناسایی کرده و خطر لوله‌گذاری با تهویه مکانیکی را همراه با یافته‌های بالینی و نتایج سایر آزمایش‌ها تعیین کنند.

در نتیجه‌ی مطالعات انجام‌شده و تجربیات به‌دست‌آمده، ما معتقدیم که سطح IL-6 بیمار شاخص خوبی برای تشخیص شدت بیماری کووید ۱۹ است، زیرا مقادیر آن نشان‌دهنده پاسخ ایمنی اغراق‌آمیز در این نوع بیماران است.

چندین مطالعه گسترده نشان داده است که IL-6 که یک سیتوکین چند‌منظوره است و باعث التهاب در برخی شرایط بالینی می‌شود، پیش‌بینی‌کننده‌ای برای نارسایی تنفسی و مرگ در بیماران کووید ۱۹ است. شناسایی و درمان التهاب شدید می‌تواند به پزشکان کمک کند تا منابع را برنامه‌ریزی کرده و بهترین مسیر مراقبت از بیمار را تعیین کنند.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *