مراقبت‌های پزشکی

آیا خانم‌ها بیشتر از آقایان عمر می‌کنند؟

بین میزان مرگ و میر زنان و مردان در هر گروه سنی، از زمان شیرخواری تا ۱۹ سالگی و بعد از آن اختلاف وجود دارد. Sheri L. Balsara نویسنده راهنما تحقیق اخیر درمورد مرگ و میر کودکان، می نویسد: “تحلیل ما از تفاوت جنسیت در میزان مرگ و میر در افراد زیر ۲۰ سال، حاکی از وجود «سندرم مذکر» است. ما یک مزیت کلی بقاء در زنان مشاهده کرده‌ایم که از اوایل زندگی شروع می‌شود و همراه با علل متعدد مرگ و میر وجود دارد.”

در واقع، این مزیت بقا قبل از تولد نیز وجود دارد. Chris Feudtner، متخصص کودکان در بیمارستان اطفال فیلادلفیا گفت: با اینکه تعداد بیشتری جنین نر ایجاد می‌شود، جنین‌های نر در هر مرحله از بارداری (به غیر از هفته ۲۴ بارداری) از نرخ مرگ و میر بالاتری برخوردار هستند.

چه نوع اختلافاتی در کودکان وجود دارد؟

زمانی که در مورد نابرابری‌های سلامت زنان و مردان صحبت می‌کنیم، به طور کلی به بیماری‌ها و شرایطی اشاره می‌کنیم که مردان و زنان بالغ را از بین می‌برند: سرطان‌ها ، سکته‌های قلبی، دیابت و غیره. اگر بحث در مورد نابرابری‌های سلامت بین کودکان و نوجوانان دختر و پسر باشد، معمولاً تمرکز بر حوادث، قتل و خودکشی است -تمام این موارد زندگی پسران را دو تا شش برابر بیشتر از دختران تحت شعاع قرار می‌دهد. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که مردان نسبت به همسالان زن خود با احتمال بیشتری به علت یک سری از بیماری‌های دیگر فوت می‌کنند. در حقیقت، بالسارا و سایر محققان دریافتند که پسران از نرخ بالاتر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مختلف مانند سرطان، بیماری قلبی، بیماری ریوی و تنفسی (مانند آنفولانزا)، عفونت‌ها ، ناهنجاری‌های کروموزومی، بیماری‌های چشم و گوش و بسیاری دیگر برخوردار هستند.

به طور کلی، مردان زیر ۲۰ سال، ۴۴٪ بیشتر از زنان احتمال مرگ به هر علتی را دارند. اما نابرابری سلامت زن و مرد تنها به مرگ محدود نمی‌شود. به عنوان مثال، پسران به مراتب بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم، ناتوانی در یادگیری یا ADHD قرار دارند و احتمال ابتلای آنها به بیماری آسم نسبت به دختران بیشتر است، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و از مشکلات شنوایی رنج می‌برند (از جمله کم‌شنوایی و زنگ زدن گوش). یک مطالعه که توسط وزارت بهداشت روانپزشکی Vermont انجام شد، موضوع دیگری را بررسی کرده که در آنجا نیز دختران در مقایسه با پسران دارای مزیت بیولوژیکی بودند: پسران نسبت به دختران در سنین پایین تری دچار مشکلات عاطفی و رفتاری شده بودند. در میان کودکان ۴ تا ۷ ساله که «اختلال عاطفی شدید» را تجربه کرده بودند، ۹۱٪ پسر بودند. در میان افراد ۱۶ ساله و بیشتر که این اختلالات را تجربه کرده بودند، ۶۵ درصد پسران بودند.

اختلاف در سلامت پسران و دختران به چه میزان می‌باشد؟

بالسارا می‌گوید: «در هر گروه سنی با طول ۵ سال، مردان در معرض خطر قابل توجهی قرار دارند و تعداد مردانی که جان خود را از دست دادند از تعداد زنان هزاران نفر بیشتر بود.» در واقع، این میزان بسیار بیشتر از هزاران است. در طول مطالعه چند دهه ای طولانی او، ۱۱۱۰۰۰ پسر جوان بیشتر از زنان درگذشتند.

چه چیزی باعث این اختلافات می‌شود؟

محققان نوشتند: «نوزادان، کودکان، نوجوانان و جوانان مذکر در مقایسه با افراد مونث خطر مرگ و میر بالاتری را تجربه می‌کنند”. “این میزان مرگ و میر اضافه به شرایط بسیار متنوعی مربوط می‌شود و به نظر می‌رسد که این اثر به دلیل خطر بالای بیماری‌های انقباضی با نرخ بالای مرگ و میر و همچنین مرگ پس از مبتلا شدن به آنهاست.»

به نظر نمی‌رسد که کسی توضیح کاملی در مورد این شکاف جنسیتی داشته باشد. مطابق گفته کریس فودنر، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، این احتمال وجود دارد که پسران در مقابل برخی بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر باشند و هنگامی که به آن مبتلا می‌شوند، احتمال مرگ ناشی از آنها بیشتر است. یا این امر می‌تواند برعکس باشد: «این می‌تواند داستان مقاومت و توانایی غلبه بر بیماری باشد. شاید برخی عوامل قدرت وجود دارند که نرها آنها را از دست می‌دهند.»

وقتی صحبت از سلامت عمومی و طول عمر می‌شود، بین افراد مؤنث و مذکر اختلاف معنی‌داری وجود دارد. واضح است که کنجکاوی در مورد سازوکارهای محرک این نابرابریها تحقیقات بیشتری را طلب می‌کند.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *