آزمایش پرولاکتین (Prolactin)

تست پرولاکتین، میزان پرولاکتین موجود در خون را اندازه‌گیری می‌کند، هورمونی که توسط یک عضو به اندازه نخود در پایه مغز ما به نام غده هیپوفیز تولید می‌شود.

مقادیر بالای پرولاکتین اغلب در خانم‌های باردار یا درست بعد از زایمان دیده می‌شود. افرادی که باردار نیستند معمولا میزان پرولاکتین پایین دارند.

آزمایش پرولاکتین اغلب برای کمک به تشخیص علائم ناشی از پرولاکتین بیش از حد بالا یا بیش از حد پایین تجویز می‌شود. همچنین اگر پزشکان به وجود توموری در غده هیپوفیز به نام پرولاکتینوم مشکوک باشند، ممکن است این تست را درخواست کنند.

هدف از انجام آزمایش Prolactin

هدف از آزمایش Prolactin، اندازه‌گیری میزان این هورمون در خون است. این آزمایش می‌تواند به پزشک در تشخیص برخی بیماری‌ها و نظارت بر بیماران مبتلا به نوعی تومور هیپوفیز به نام پرولاکتینوم کمک کند.

احتمال دارد پزشکان آزمایش پرولاکتین را به عنوان بخشی از فرآیند تشخیصی تجویز کنند، زمانی که بیمار علائمی دارد که نشان می‌دهد میزان پرولاکتین بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی است.

از آزمایش پرولاکتین همینطور برای نظارت بر بیمارانی که پرولاکتینوم دارند استفاده می‌شود. این تست در طول درمان انجام می‌شود تا مشخص شود که درمان تا چه حد موفق عمل می‌کند.

مقدار پرولاکتین همچنین ممکن است به‌طور دوره‌ای پس از اتمام درمان سنجیده شود تا بررسی شود آیا پرولاکتینوم عود کرده است یا خیر.

آنچه در آزمایش Prolactin اندازه‌گیری می‌شود

این آزمایش، مقدار پرولاکتین را در نمونه خون اندازه‌گیری می‌کند. Prolactin هورمونی است که توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود. این ماده در رشد پستان و تولید شیر مادر در خانم‌ها نقش دارد. در آقایان، عملکرد طبیعی پرولاکتین، ناشناخته است.

غده هیپوفیز بخشی از سیستم غدد درون‌ریز است، گروهی از اندام‌ها و غدد که هورمون‌ها را تولید می‌کنند. هورمون‌های تولید شده توسط غده هیپوفیز بر قسمت‌هایی از بدن تأثیر می‌گذارد و سایر اجزای سیستم غدد درون‌ریز را تنظیم می‌کند.

به این ترتیب، مقادیر غیرطبیعی پرولاکتین در خون می‌تواند ترشح هورمون‌های دیگر را تغییر دهد و طیف وسیعی از اثرات مختلف سلامتی را ایجاد کند.

چه زمانی باید تست پرولاکتین را انجام داد؟

آزمایش پرولاکتین معمولا به‌عنوان بخشی از فرآیند ارزیابی بیماران مبتلا به علائم مشکوک به افزایش میزان پرولاکتین تجویز می‌شود. پرولاکتین بالا می‌تواند در عملکرد تخمدان‌ها و بیضه‌ها تداخل ایجاد کرده و علائم زیر را ایجاد کند:

  • ناباروری
  • تغییر در میل جنسی
  • تولید شیر که ربطی به بارداری یا زایمان ندارد
  • اختلال نعوظ
  • چرخه قاعدگی نامنظم

در افرادی که پس از یائسگی که تغییرات بینایی یا سردرد دارند ممکن است تست‌هایی برای بررسی میزان پرولاکتین بالا و پرولاکتینوم احتمالی (که بر روی ساختارهای نزدیک مغز فشار می‌آورد) انجام شود.

اگر پرولاکتینوم تشخیص داده شود، احتمالا میزان پرولاکتین شما در طول درمان بررسی می‌شود تا پزشک بتواند اثربخشی درمان را کنترل کند. پس از اتمام درمان نیز ممکن است اندازه‌گیری میزان پرولاکتین شما برای مدت‌زمان طولانی ادامه یابد تا مشخص شود آیا تومور برگشته است یا خیر.

با پزشک خود در مورد این که آیا آزمایش برای بررسی میزان پرولاکتین شما مناسب است صحبت کنید. پزشک متخصص می‌تواند توضیح دهد که چرا این تست لازم است و نتایج آن برای سلامتی شما چه معنایی دارد.

مراحل انجام آزمایش پرولاکتین

این تست نیاز به گرفتن نمونه خون دارد که در اغلب موارد از بازوی شما در آزمایشگاه و یا در خانه توسط پرسنل آزمایشگاه نانو گرفته می‌شود.

آمادگی‌های قبل از آزمایش

عموماً قبل از آزمایش پرولاکتین نیازی به آمادگی خاصی نیست. برای بهترین دقت خون ۳ تا ۴ ساعت پس از بیدار شدن در صبح کشیده می‌شود.

با این حال در شرایط خاص، ممکن است از بیماران خواسته شود قبل از اندازه‌گیری میزان پرولاکتین، ناشتا باشند به این معنی که نباید غذا بخورید و باید ۹ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش فقط آب بنوشید.

پزشک شما قبل از آزمایش، اطلاعاتی در مورد هرگونه آماده‌سازی ویژه به شما ارائه خواهد داد.

در حین انجام آزمایش

نمونه‌گیر آزمایشگاه نانو، نمونه خون را از رگ بازوی شما خواهد گرفت. وی احتمالا یک نوار در اطراف بازوی شما خواهد بست و ناحیه‌ای را که سوزن در پوست شما قرار می‌گیرد ضدعفونی خواهد نمود. سپس مقدار کمی خون به یک لوله کشیده می‌شود. وقتی سوزن وارد پوست شما می‌شود ممکن است احساس سوزش خفیف داشته باشید.

پس از انجام تست

پس از برداشتن سوزن، از شما خواسته خواهد شد با بانداژ یا یک قطعه گاز استریل، فشار ملایمی را به محل نمونه‌گیری وارد کنید. این کار به جلوگیری از خون‌ریزی کمک می‌کند و می‌تواند مانع از کبودی شود. سپس محل نمونه‌گیری بانداژ خواهد شد. در اکثر موارد پس از تکمیل آزمایش می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.

گرفتن نمونه خون، یک روش بسیار کم‌خطر است. گاهی ممکن است در محل نمونه‌گیری، کبودی خفیف ملاحظه کنید.

انجام آزمایش Prolactin در خانه

اگر به دلیل شرایط جسمانی، محدودیت حرکت، مشغله کاری و … امکان مراجعه حضوری به آزمایشگاه را ندارید، با سفارش سرویس نمونه‌گیری در منزل آزمایشگاه نانو در ارومیه، به‌راحتی می‌توانید این آزمایش را در خانه یا محل کار خود انجام دهید.

پرسنل مجرب آزمایشگاه نانو، تخصص و تجهیزات لازم برای این کار را در اختیار دارند و با رعایت تمامی استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت، با هماهنگی قبلی در محل سکونت یا کار شما برای انجام نمونه گیری حاضر خواهند شد.

تماس تلفنی

شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳

تماس تلفنی

واتساپ

ارسال و دریافت اطلاعات با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴

واتساپ

سفارش آنلاین

ثبت سفارش آنلاین در سایت بدون نیاز به پرداخت

سفارش آنلاین

لطفاً توجه داشته باشید که ارائه نام و نام خانوادگی بیمار، سن، کد ملی، آزمایش مورد درخواست، کد رهگیری که از پزشک دریافت کرده‌اید، و یک شماره تماس برای ثبت درخواست ضروری است.

برای درخواست نمونه‌گیری در منزل، بهتر است یک روز قبل با آزمایشگاه تماس بگیرید. برای آزمایش‌های اورژانسی، لطفاً حداقل ۲ ساعت قبل تماس بگیرید.

مزایای انجام آزمایش در

آزمایشگاه نانو ارومیه

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، مجهزترین مجموعه آزمایشگاهی بخش غیردولتی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است. این مجموعه در محیطی آرام و ایمن با بهره‌گیری از آخرین تجهیزات آزمایشگاهی دنیا، تیم تخصصی مجرب شامل پزشکان آزمایشگاهی و متخصصان آسیب‌شناسی بالینی و تشریحی، مفتخر به ارائه خدماتی با بالاترین دقت و کیفیت به مراجعان عزیز از منطقه شمال‌غرب و کشورهای همجوار است.

تحلیل نتایج آزمایش پرولاکتین

نتایج تست خون پرولاکتین در نانوگرام در میلی‌لیتر (ng/mL) گزارش شده است. گزارش آزمایش شامل محدوده مرجع مورد استفاده برای تفسیر نتایج پرولاکتین خواهد بود. محدوده مرجع پرولاکتین، با مقایسه میزان پرولاکتین در میان گروه‌های افراد سالم بر اساس جنسیت و وضعیت بارداری آنها تعیین می‌شود. با این حال، احتمال دارد محدوده مرجع این تست از یک آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد.

تفسیر نتایج تست پرولاکتین به عوامل مختلفی از جمله وضعیت سلامتی افراد و این‌که آیا قبلا آزمایش پرولاکتین داشته‌اند، بستگی دارد. برای درک نتایج آزمایش پرولاکتین، همیشه باید با پزشک معالج خود مشورت شود.

در دوره بارداری یا شیردهی، مقادیر بالای پرولاکتین طبیعی است. در موارد نادر، کمبود پرولاکتین در بعضی افراد تشخیص داده می‌شود (که با عنوان Hypoprolactinemia شناخته می‌شود) و باعث ناتوانی در تولید شیر مادر پس از تولد نوزاد می‌گردد.

افزایش پرولاکتین در آزمایش اولیه در افرادی که باردار نیستند، می‌تواند نشانه‌ای از هیپرپرولاکتینمی باشد که به معنای وجود پرولاکتین اضافی در خون است. با این حال، از آنجا که میزان پرولاکتین می‌تواند تحت‌تأثیر برخی غذاها قرار گیرد، معمولا برای تأیید تشخیص، تست مجدد پس از یک دوره ناشتایی انجام می‌شود.

هیپرپرولاکتینمی می‌تواند بر اثر طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها ایجاد شود، از جمله نارسایی کلیه، مشکلات تیروئید و بیماری‌هایی که بر مناطق مغزی مانند هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز تأثیر می‌گذارد. تست پرولاکتین نمی‌تواند علت اصلی میزان پرولاکتین بالا را تعیین کند، بنابراین تست‌های تکمیلی معمولا ضروری است.

افزایش میزان پرولاکتین همچنین می‌تواند ناشی از پرولاکتینوم یا تومور خوش‌خیم در غده هیپوفیز باشد. پرولاکتینوم‌ها مقادیر بالایی از پرولاکتین را در خون آزاد می‌کنند. به‌طور کلی، تومورهای بزرگ‌تر باعث افزایش میزان پرولاکتین می‌شوند. یک آزمایش تصویربرداری مانند MRI برای تأیید وجود پرولاکتینوم لازم است.

اگر پرولاکتینوم تشخیص داده شود، درمان مؤثر معمولا میزان پرولاکتین را به محدوده طبیعی برمی‌گرداند. اگر میزان پرولاکتین پس از درمان همچنان افزایش یابد و علائم ادامه داشته باشد، پزشک احتمالا تغییراتی در برنامه درمانی ایجاد خواهد کرد. آزمایش دوره‌ای پرولاکتین نیز برای چندین سال پس از پایان درمان برای بررسی علائم بازگشت تومور تجویز می‌شود.

مهم است که با پزشک خود در مورد هدف آزمایش پرولاکتین، چگونگی مقایسه نتایج با محدوده مرجع آزمایشگاه، و معنای این نتایج با توجه به شرایط خود صحبت کنید.

دقت نتایج آزمایش

تست پرولاکتین یک آزمایش رایج است. در حالی که این آزمایش عمدتاً دقیق تلقی می‌شود، اما طبیعتاً هیچ آزمایشی کامل نیست.

برخی از عوامل می‌توانند بر نتایج آزمایش پرولاکتین تأثیر بگذارند، از جمله استرس، ورزش شدید، معاینات پستان، تحریک نوک پستان، وعده‌های غذایی با پروتئین بالا، و مصرف بعضی داروها.

ضروری است با پزشک معالج خود در مورد هرگونه آمادگی برای اطمینان از نتیجه دقیق صحبت کنید.

تست‌های تکمیلی

افزایش میزان پرولاکتین می‌تواند ناشی از انواع بیماری‌ها باشد. اگر میزان غیرطبیعی پرولاکتین در خون دارید، پزشک شما احتمالا آزمایش‌های اضافی را برای شناسایی علت اصلی پیشنهاد خواهد نمود.

اگر علائم هیپرپرولاکتینمی را تجربه می‌کنید، پزشک شما از معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی شما شروع خواهد کرد. همچنین ممکن است تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای رد پرولاکتینوم تجویز گردد.

همچنین احتمال دارد برای بررسی عملکرد تیروئید و کلیه‌ها، آزمایش خون تکمیلی انجام شود. تست‌هایی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از:

  • هورمون تحریک‌کننده تیروئید
  • نیتروژن اوره خون (BUN)
  • کراتینین
  • الکترولیت‌ها

پزشک معالج شما می‌تواند اطلاعاتی درباره تست‌های پیگیری مناسب بر اساس وضعیت‌تان به شما بدهد. پس از انجام و دریافت نتیجه این تست، می‌توانید این سؤالات را با پزشک خود مطرح کنید:

  • نتایج آزمایش من درباره عملکرد هورمونی و سلامت کلی من چه اطلاعاتی دارد؟
  • بر اساس نتایج تست پرولاکتین، آیا نیاز به آزمایش‌های تکمیلی دارم؟
  • اگر برای پرولاکتینوم درمان شوم، چند بار به تست پرولاکتین نیاز خواهم داشت؟
  • اگر برای عود پرولاکتینوم تحت‌نظر باشم، میزان پرولاکتین من چقدر باید باشد؟
  • nano-l-hormonal-p-test-i2-1
    نام‌های دیگر این آزمایش

    PRL, PRL Test, Prolactin Blood Test

  • nano-l-hormonal-p-test-i2-2
    سایر آزمایش‌های مرتبط

    Thyroid-Stimulating Hormone (TSH) Test, Blood Urea Nitrogen (BUN) Test, Creatinine Test, Electrolytes and Anion Gap Test

راهنمای کامل آشنایی با

تست‌های هورمونی آزمایشگاه نانو

هورمون‌ها، انواع مختلف ترکیبات بیوشیمیایی هستند که به‌عنوان پیام‌رسان در سرتاسر بدن فعالیت دارند. این ترکیبات می‌توانند حرکت اندام‌های بدن را هماهنگ کنند، مولد حس گرسنگی یا رضایت باشند، رشد بدن را مهار یا تحریک نمایند، متابولیسم ما را تنظیم کنند و … هورمون‌ها تقریباً تمامی عملکردهای بدن را تحت‌کنترل نگه می‌دارند.

آزمایش‌های هورمونی، گنجینه بزرگی از ابزارهایی هستند که پزشکان برای شناسایی و کشف مشکلات مهم سلامتی در اختیار دارند. با انجام این آزمایش‌ها می‌توان علت طیف وسیعی از بیماری‌ها را یافته و در اغلب موارد به‌راحتی مدیریت نمود.

آنچه مطالعه کردید بخشی از مجله آزمایش‌های هورمونی است که شامل تمامی موضوعات مهم درباره هورمون‌ها و تست‌های کلیدیِ آنها به زبان ساده است.

پاسخ سؤال خود را نیافته‌اید؟

اگر درباره جزئیات این آزمایش، نحوه نمونه گیری و انجام آن، و یا شرایط خود سؤالی دارید، می‌توانید آن را در محتوای سایت جستجو کنید:

همکاران ما در بخش پذیرش آزمایشگاه نانو و واحد روابط عمومی این مرکز، با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ در ساعات کاری مجموعه، تا حد امکان پاسخگوی سؤالات شما خواهند بود.

لطفاً توجه داشته باشید

محتوای مندرج در این صفحه، صرفاً برای آشنایی شما با علل تجویز و روند انجام این تست طراحی شده است و هرگز نباید به عنوان جایگزین برای روند تشخیص و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اگر به وجود یک بیماری یا عارضه در خود مشکوک هستید، ضروری است به پزشک مربوطه مراجعه نمایید تا بر اساس نتایج معاینات و تست‌های تجویز شده توسط پزشک، وجود یا عدم‌وجود آن تشخیص داده شود.

منابع مورد استفاده

  • University of Rochester Medical Center: “Prolactin.”
  • American Association for Clinical Chemistry: “Prolactin.”
  • UpToDate: “Patient education: High prolactin levels and prolactinomas (Beyond the Basics).”
  • UCLA Health: “Prolactinoma.”