دیابت در کودکان چه علائمی دارد؟

علائم دیابت نوع ۱ معمولاً در عرض چند روز یا چند هفته ظاهر می‌شوند و در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید فوراً از پزشک کمک بگیرید.

شایع‌ترین نوع دیابت در کودکان، دیابت نوع ۱ است. اما ممکن است کودکان به دیابت نوع ۲ یا نوع دیگری از دیابت نیز مبتلا شوند.

انجام

انواع تست‌های تخصصی دیابت در ارومیه

مرکز آزمایشگاهی نانو، یک مرکز مجهز تشخیصی در ارومیه است که آمادگی پذیرش و انجام کلیه‌ی آزمایش‌های مربوط به دیابت را داراست.

  • glucosemeter

    غربالگری دیابت

    یک‌سوم از افراد دیابتی، اطلاعی از بیماری ندارند. برای تشخیص زودهنگام دیابت چه باید کرد؟

  • test-tube-1

    آزمایش HbA1c (A1c)

    تعیین میانگین سطح قند خون در ۲ تا ۳ ماه گذشته برای تشخیص ابتلا به پیش‌دیابت و دیابت

  • data

    تست‌های روتین دیابت

    معاینات و آزمایش‌های منظم ضروری برای افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت برای کنترل بیماری

علائم دیابت نوع ۱ در کودکان

شایع ترین علائم دیابت نوع ۱ در کودکان عبارتند از:

  • double-check-1

    دستشویی رفتن: زیاد رفتن به دستشویی برای دفع ادرار، خیس کردن تخت توسط کودکی که قبلاً شب ادراری نداشت یا سنگین‌تر شدن پوشک در نوزادان. بیدار شدن در شب برای رفتن به دستشویی.

  • double-check-1

    تشنگی: تشنه بودن و عدم‌توانایی در رفع تشنگی. کودک ممکن است تمایل بیشتری برای نوشیدنی‌ها داشته باشد، نوشیدنی را خیلی سریع تمام کند یا ممکن است متوجه شوید که معمولاً بیشتر از قبل مایعات می‌نوشد.

  • double-check-1

    خستگی: احساس خستگی بیش‌از‌حد معمول. داشتن انرژی کم‌تر از حد معمول، بازی نکردن، انرژی کم‌تر برای ورزش.

  • double-check-1

    لاغری: کودک دچار کاهش وزن شده یا لاغرتر از حد معمول به نظر می‌رسد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که فرزندتان بیشتر از حد معمول دچار عفونت می‌شود.

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان

علائم دیابت نوع ۲ در کودکان مانند دیابت نوع ۱ است، اما ممکن است کم‌تر آشکار شده و کندتر بروز کنند، برای مثال در طول هفته‌ها یا ماه‌ها.

اما با این حال، ممکن است باز هم متوجه برخی از علائم ذکر شده در بالا شوید.

علائم دیابت در کودکان مانند بزرگسالان است، اما ممکن است متفاوت باشد، مثلاً کودک به دلیل داشتن انرژی کمتر تمایلی به بازی کردن نداشته باشد. در صورت ابتلا به دیابت، ممکن است علائم دیگری را در فرزندتان مشاهده کنید.

تحقیقات نشان داده است که چندین عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد. این‌ها شامل قومیت، ژنتیک و سبک زندگی است. بر خلاف دیابت نوع ۱، در برخی موارد می‌توان از دیابت نوع ۲ پیشگیری

اگر فکر می‌کنید فرزندتان دیابت دارد، چه باید بکنید؟

اگر کودک شما هر یک از علائم یا نشانه‌های دیابت ذکر شده در بالا را دارد، باید او را مستقیماً نزد پزشک برده و اصرار بر انجام آزمایش قند خون داشته باشید. اگر نتیجه‌ی یک آزمایش سریع و ساده از انگشت، نشان‌دهنده‌ی قند خون بالا باشد، پزشک، کودک را به متخصص دیابت یا بیمارستان ارجاع می‌دهد و آزمایش برای تشخیصِ دیابت به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

اگر علائم دیابت در کودکان دیده نشود

بسیاری از کودکان و افراد جوان تا زمانی که به کتواسیدوز دیابتی(DKA) مبتلا نشده باشند، دیابت نوع ۱ در آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود، کتواسیدوز دیابتی بیماری است که زندگی فرد را تهدید می‌کند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

اگر کودکی مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد و برای مدت طولانی تشخیص داده نشود یا دچار عفونت شود، ممکن است در معرض خطری به نام حالت هایپراسمولار هایپرگلایسمی(HHS) یا (با احتمال کمتر) DKA باشد و همچنین قند خون بالا می‌تواند به قسمت‌هایی از بدن آن‌ها آسیب برساند.

دیابت نوع دو دیابولیمیا

اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید و برای درمان آن انسولین مصرف می‌کنید، عواقب عدم‌مصرف انسولین اغلب با دیابت نوع ۱ یکسان نیست. به همین دلیل است که ما در مورد دیابولیمیایی صحبت می‌کنیم که فقط افراد مبتلا به نوع ۱ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اما افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و سایر انواع دیابت نیز می‌توانند با سایر اختلالات تغذیه دست‌و‌پنجه نرم کنند. می‌دانیم که درخواست کمک می‌تواند دشوار باشد. اما صحبت کردن با کسی که به او اعتماد دارید به این معنی است که تنها نیستید و این می‌تواند اولین قدم برای دریافت کمک باشد.

درمان دیابولیمیا

بیرون آمدن از چرخه‌ی مضر عدم‌مصرف انسولین ممکن است دشوار باشد. اما با کمک و حمایت مناسب، می‌توانید از دیابولیمیا بهبود پیدا کنید.

تیم‌های دیابت، پزشکان عمومی و متخصصان اختلالات تغذیه در حال افزایش آگاهی از دیابولیمیا هستند. دیابولیمیا نیازمند درمان دقیقِ تیمی از متخصصان است.

برای دریافت سایر خدمات و پشتیبانی که ممکن است برای شما مفید باشد، با ما همراه باشید.

دیابت پایان راه نیست!

دیابت، بیماری خطرناک و شایعی است که در کشورهای خاورمیانه از هر ۶ نفر، یک نفر به آن مبتلاست و یک‌سوم از این افراد، اطلاعی از بیماری خود ندارند.

اما این بیماری خطرناک و مادام‌العمر، در صورت تشخیص به‌موقع و رعایت دستورالعمل‌های پزشک، کاملا قابل‌کنترل است. به‌عنوان یک فرد دیابتی می‌توانید مانند افراد عادی از یک زندگی سالم و بدون محدودیت لذت ببرید، به‌شرطی که توصیه‌های پزشک را در مورد نظارت و درمان به‌درستی انجام دهید و تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که نه تنها برای دیابت، بلکه برای سلامت عمومی شما نیز مفید هستند و محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

مجله سلامت دیابت که در حال مطالعه بخشی از آن هستید، اختصاص به معرفی جنبه‌های مختلف این بیماری دارد. توصیه می‌کنیم این مجله را از ابتدا مرور کنید تا در مسیر مبارزه با دیابت موفق‌ باشید.

← مجله سلامت دیابت

مجله تخصصی سلامت دیابت | تهیه و انتشار توسط تیم تولید محتوای تدبیرنگر | با تأییدیه علمی آزمایشگاه نانوی ارومیه