افراد دیابتی چگونه و چه زمان‌هایی باید قند خون خود را اندازه‌گیری کنند؟

اکثر افراد مبتلا به دیابت نیاز به بررسی منظم سطح قند خون (گلوکز) خود دارند. نتایج به شما و پزشک‌تان کمک می‌کند تا سطح قند خون خود را مدیریت کرده و از عوارض دیابت جلوگیری کنید.

روش‌های مختلفی برای آزمایش قند خون وجود دارد:

انجام

انواع تست‌های تخصصی دیابت در ارومیه

مرکز آزمایشگاهی نانو، یک مرکز مجهز تشخیصی در ارومیه است که آمادگی پذیرش و انجام کلیه‌ی آزمایش‌های مربوط به دیابت را داراست.

  • glucosemeter

    غربالگری دیابت

    یک‌سوم از افراد دیابتی، اطلاعی از بیماری ندارند. برای تشخیص زودهنگام دیابت چه باید کرد؟

  • test-tube-1

    آزمایش HbA1c (A1c)

    تعیین میانگین سطح قند خون در ۲ تا ۳ ماه گذشته برای تشخیص ابتلا به پیش‌دیابت و دیابت

  • data

    تست‌های روتین دیابت

    معاینات و آزمایش‌های منظم ضروری برای افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت برای کنترل بیماری

روش های آزمایش قندخون

اکثر افراد مبتلا به دیابت نیاز به بررسی منظم سطح قند خون (گلوکز) خود دارند. نتایج به شما و پزشک‌تان کمک می‌کند تا سطح قند خون خود را مدیریت کرده و از عوارض دیابت جلوگیری کنید.

روش‌های مختلفی برای آزمایش قند خون وجود دارد:

  • double-check-1
    از نوک‌انگشت:

    انگشت خود را با یک سوزن کوچک و تیز (که لانست نامیده می‌شود) خراش داده و یک قطره خون را روی نوار تست می‌ریزید. سپس نوار تست را داخل یک شمارش‌گر قرار می‌دهید تا سطح قند خون‌تان را نشان دهد. در کمتر از ۱۵ ثانیه نتیجه را مشاهده می‌کنید و می‌توانید این اطلاعات را ذخیره کنید. برخی از شمارش‌گر‌ها می‌توانند میانگین سطح قند خون شما را در یک دوره‌ی زمانی خاص مشخص کنند و نمودارهایی از نتایج آزمایش‌های گذشته را نشان دهند.

  • double-check-1

    شمارش‌گر‌های نقاط دیگر بدن:

    شمارش‌گر‌های جدید به شما این امکان را می‌دهند تا مکان‌هایی غیر از نوک‌انگشت مانند بازو، ساعد و ران را خود آزمایش کنید. ممکن است نتایج متفاوتی نسبت به نوک‌انگشت دریافت کنید. سطح قند خون در نوک‌انگشتان تغییرات را سریع‌تر از سایر نقاط بدن نشان می‌دهد. این امر به‌ویژه هنگامی که قند خون‌تان به‌سرعت در حال تغییر است، مانند بعد از غذا خوردن یا ورزش کردن، صدق می‌کند. در صورت داشتن علائم هیپوگلیسمی برای دقیق‌تر بودن نتایج بهتر است از نوک‌انگشت استفاده کنید.

  • double-check-1
    سیستم پایش مستمر گلوکز:

    دستگاه‌های اندازه‌گیری سطح گلوکز مایع بینابینی به‌جای گلوکز خون.

چه زمانی باید قند خون خود را آزمایش کنیم؟

ممکن است لازم باشد قند خون خود را چندین‌بار در روز بررسی کنید، مثلاً قبل از غذا یا ورزش، قبل از خواب، قبل از رانندگی و زمانی که احساس می‌کنید سطح قند خون‌تان پایین است.

همه‌ی افراد متفاوت هستند؛ بنابراین، از پزشک خود بپرسید که چه زمانی و چند وقت یک‌بار باید قند خون خود را بررسی کنید. اگر بیمار هستید، احتمالاً باید قند خون خود را بیشتر آزمایش کنید.

آن‌چه بر نتایج تأثیر می‌گذارد:

اگر به بیماری خاصی مانند کم‌خونی یا نقرس مبتلا هستید، در صورت گرم یا مرطوب بودن هوا یا قرار گرقتن در جای مرتفع، سطح قند خون‌تان می‌تواند تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

نمودار زیر به شما نشان می‌دهد که در طول روز سطح قند خون‌تان به چه اندازه‌ای باید باشد. محدوده‌ی قند خون ایده‌آل شما ممکن است با افراد دیگر متفاوت بوده و در طول روز تغییر کند.

مقدار مناسب برای بزرگسالان مبتلا به دیابت

زمان آزمایش

۷۰ـ۱۳۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر قبل از صرف غذا
کم‌تر از ۱۸۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر بعد از صرف غذا

نظارت بر سطح HbA1c برای کنترل دیابت بسیار مهم است. بسیاری از مانیتورهای گلوکز خانگی می‌توانند میانگین گلوکز خون HbA1c را نشان دهند.

HbA1c٪

میانگین سطح گلوکز خون (میلی‌گرم بر دسی‌لیتر)
۶ ۱۲۶
۷ ۱۵۴
۸ ۱۸۳
۹ ۲۱۲
۱۰ ۲۴۰
۱۱ ۲۶۹
۱۲ ۲۹۸

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

از پزشک در مورد محدوده‌ی قند خون مورد نظر خود بپرسید و برنامه‌ای برای نحوه‌ی کنترل قند خون بسیار بالا یا بسیار پایین و همچنین زمان مراجعه به پزشک تهیه کنید. در مورد علائم قند خون بالا یا پایین آموزش ببینید و بدانید در صورت شروع علائم چه کاری می توانید انجام دهید.

چگونه نتایج آزمایش قند خون خود را ثبت کنم؟

نتایج هر آزمایشِ خون، ادرار یا کتونی که انجام می‌دهید را ثبت کنید. اکثر مانیتور‌های گلوکز دارای حافظه هستند. ثبت سوابق می‌تواند در مورد هرگونه مشکل یا تغییر روند هشدار دهد. ثبت سوابق آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا هرگونه تغییر لازم را در برنامه‌ی غذایی، دارو یا برنامه ورزشی شما ایجاد کند. هر بار که به پزشک مراجعه می‌کنید، این سوابق را با خود همراه داشته باشید.

دیابت پایان راه نیست!

دیابت، بیماری خطرناک و شایعی است که در کشورهای خاورمیانه از هر ۶ نفر، یک نفر به آن مبتلاست و یک‌سوم از این افراد، اطلاعی از بیماری خود ندارند.

اما این بیماری خطرناک و مادام‌العمر، در صورت تشخیص به‌موقع و رعایت دستورالعمل‌های پزشک، کاملا قابل‌کنترل است. به‌عنوان یک فرد دیابتی می‌توانید مانند افراد عادی از یک زندگی سالم و بدون محدودیت لذت ببرید، به‌شرطی که توصیه‌های پزشک را در مورد نظارت و درمان به‌درستی انجام دهید و تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که نه تنها برای دیابت، بلکه برای سلامت عمومی شما نیز مفید هستند و محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

مجله سلامت دیابت که در حال مطالعه بخشی از آن هستید، اختصاص به معرفی جنبه‌های مختلف این بیماری دارد. توصیه می‌کنیم این مجله را از ابتدا مرور کنید تا در مسیر مبارزه با دیابت موفق‌ باشید.

← مجله سلامت دیابت

مجله تخصصی سلامت دیابت | تهیه و انتشار توسط تیم تولید محتوای تدبیرنگر | با تأییدیه علمی آزمایشگاه نانوی ارومیه