چگونه دیابت را در محیط کار مدیریت کنیم؟

نزدیک به ۵۳۷ میلیون نفر که در رده‌ی سنی ۲۰ تا ۷۹ سال قرار دارند، با انواع دیابت درگیر هستند. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در انگلستان صورت گرفت، از هر ۸ نفری که اخیراً به دیابت مبتلا شده‌است، یکی در رده‌ی سنی ۱۸ تا ۴۰ سال است. همچنین، در ایالات متحده، نزدیک به ۲۵ درصد از جوانان ۱۹ تا ۳۴ ساله با پیش‌دیابت و در صورت نداشتن مدیریت کافی با خطر ابتلا به دیابت نوع دو نیز مواجه هستند.

دیابت معمولاً به سه فرم زیر است:

  • double-check-1

    دیابت نوع یک (تقریباً ۵-۱۰ درصد از انواع دیابت را مشمول می‌شود، به‌سرعت بروز یافته و معمولاً کودکان، نوجوانان و جوانان را درگیر می‌کند).

  • double-check-1

    دیابت نوع دو (نزدیک به ۹۰-۹۵ درصد از انواع دیابت را مشمول می‌شود، به‌مرور زمان بروز یافته و بزرگسالان را درگیر می‌کند).

  • double-check-1
    دیابت بارداری (در دوران بارداری رخ می‌دهد).

با این که دیابت نوع یک قابل‌پیشگیری نبوده و بیماران نیاز به تزریق انسولین روزانه دارند، ولی از دیابت نوع دو با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌توان پیشگیری کرد. برای برخی، زندگی کردن با دیابت و مدیریت آن در محیط خانه راحت‌تر است ولی گاهاً مدیریت آن در محیط کار می‌تواند دشوار به نظر بیاید.

دیابت معمولاً محدودیتی در انتخاب شغل ایجاد نمی‌کند ولی اصلی‌ترین چالش افراد دیابتی که از ساعت ۹ الی ۱۷ مشغول به کار هستند، مدیریت تغذیه‌ی سالم و جای دادن ورزش منظم در برنامه‌ی روزانه‌ برای کنترل سطح قند خون خود است.

زمانی که قند خون افراد دیابتی افزایش یا کاهش می‌یابد ممکن است دچار علائمی مثل خستگی، تاری‌دید، کاهش قدرت تکلم و تفکر و حتی گاهاً دچار گیجی نیز می‌شود. کسانی که کنترلی بر دیابت خود ندارند احتمالاً بیشتر با این علائم مواجه می‌شوند و این حوادث در محل کار می‌تواند مشکل‌ساز باشد. برای کاهش احتمال وقوع این‌چنین اتفاقاتی در محل کار به موارد زیر دقت کنید:

مدیر خود را در جریان بگذارید

زندگی کردن با دیابت و یا هر بیماری مزمن دیگری می‌تواند چالش‌بر‌انگیز باشد. طبق مطالعه‌ای به این نتیجه رسیده شده‌است، افرادی که اولویت بیشتری به کار خود داده و توجهی به دیابت خود نمی‌کنند، سطح قند خون بالاتری دارند؛ بنابراین، برای سلامتی خود و کارِ بهینه توصیه می‌کنیم این موضوع را با رئیس خود در میان بگذارید هرچند ممکن است در ابتدا با بیان این موضوع زیاد احساس راحتی نکنید.

 صحبت کردن در مورد بیماری خود می‌تواند برنامه‌ی کاری شما را منعطف‌تر کند. همچنین، در میان گذاشتن بیماری خود با بقیه می‌تواند ارتباطات بین فردی را نیز افزایش بدهد چرا که ممکن است افراد دیگر و یا حتی یکی از اعضای خانواده‌ی آنها با بیماری شما مواجه باشند. طبق تحقیقات، افراد مبتلا به دیابت نوع یک نزدیک به ۲۳ درصد از بهره‌وری کاری خود را از دست می‌دهند در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع دو که انسولین تزریق می‌کنند، ۱۹ درصد از بهره‌وری کاری خود را از دست می‌دهند.

به آن‌چه که می‌خورید، دقت کنید

ممکن است در محل کار خود همیشه به تنقلات سالم دسترسی نداشته باشید. در این شرایط توصیه می‌کنیم بسته‌ای از تنقلات سالم را از قبل برای خود آماده کنید. اگر زمانی برای آماده‌سازی پک غذای سالم، صبح قبل از رفتن به محل کار را ندارید می‌توانید از شب قبل آن را آماده کنید.

باید بدانید که اصلی‌ترین عامل در کنترل سطح قند خون، رعایت تعادل بین غذای مصرفی، ورزش روزانه و همچنین دارو‌های مصرفی است. از متناسب بودن غذای مصرفی با انسولین تزریقی خود اطمینان حاصل کنید. در صورتی که غذای کمی صرف کرده و سپس انسولین تزریق کنید نتیجه‌ی آن افت قند خون خواهد بود و برعکس، در صورتی که غذای زیادی صرف کرده و پس از آن انسولین تزریق کنید، نتیجه افزایش قند خون خواهد بود.

شاید شیرینی و شکلات‌ها در طول جلسه وسوسه‌انگیز باشند ولی بهتر است برای حفظ سلامتی‌تان از آنها دوری کنید!

انجام

انواع تست‌های تخصصی دیابت در ارومیه

مرکز آزمایشگاهی نانو، یک مرکز مجهز تشخیصی در ارومیه است که آمادگی پذیرش و انجام کلیه‌ی آزمایش‌های مربوط به دیابت را داراست.

  • glucosemeter

    غربالگری دیابت

    یک‌سوم از افراد دیابتی، اطلاعی از بیماری ندارند. برای تشخیص زودهنگام دیابت چه باید کرد؟

  • test-tube-1

    آزمایش HbA1c (A1c)

    تعیین میانگین سطح قند خون در ۲ تا ۳ ماه گذشته برای تشخیص ابتلا به پیش‌دیابت و دیابت

  • data

    تست‌های روتین دیابت

    معاینات و آزمایش‌های منظم ضروری برای افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت برای کنترل بیماری

محرک‌های استرس را کاهش دهید

استرس می‌تواند دیابت را تحت‌تأثیر قرار دهد و عامل اصلی هایپرگلیسمی مزمن است. زمانی که ما در شرایط استرس‌زا قرار می‌گیریم، سطح هورمون انسولین کاهش و میزان هورمون‌های گلوکاگون و اپی‌نفرین (آدرنالین) افزایش می‌یابد که نتیجه‌ی آن، آزادسازیِ بیشترِ گلوکز از کبد خواهد بود. این یعنی، قند خون افزایش می‌یابد.

 با افزایش سطح قند خون، احتمال مواجهه با علائم ناخوشایند مثل خستگی و تاری‌دید وجود دارد که این می‌تواند مانع بازدهی بالا برای کار باشد. برای کاهش استرس خود در محیط کار می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • double-check-1

    بر روی میز کار خود عکسی از خاطره‌ی خوب یا افرادی که دوست‌شان دارید، قرار بدهید تا برای‌تان احساس آرامش بدهد. بر اساس تحقیقات، زمانی که خاطرات مثبت را به یاد می‌آوریم، خلق‌و‌خوی ما بهتر شده و اثرات منفی استرس کاهش می‌یابد.

  • double-check-1

    بر روی میز کار خود عکسی از خاطره‌ی خوب یا افرادی که دوست‌شان دارید، قرار بدهید تا برای‌تان احساس آرامش بدهد. بر اساس تحقیقات، زمانی که خاطرات مثبت را به یاد می‌آوریم، خلق‌و‌خوی ما بهتر شده و اثرات منفی استرس کاهش می‌یابد.

  • double-check-1

    توصیه می‌کنیم تنفس عمیق را تمرین کنید. تنفس آرام و عمیق اجازه‌ی ورود هوای بیشتری را به بدن داده و ضربان قلب را کاهش می‌دهد. این موجب کاهش پیام‌رسانی در سیستم عصبی و همین‌طور کاهش استرس می‌شود.

حرکت کنید

باید این حقیقت را قبول کرد که بسیاری از شغل‌ها با تحرک کافی همراه نیستند. ما ساعت‌های زیادی را پشت کامپیوتر و به‌حالت نشسته می‌گذرانیم ولی استخوان‌ها و ماهیچه‌های ما نیاز به حرکت دارند، پس ورزش برای همه‌مان ضروری است.

ورزش فواید زیادی دارد که بهبود خواب، تقویت سیستم ایمنی، کاهش سطح استرس، حفظ قند و فشار خون در سطح سالم نمونه‌هایی از آنهاست. ورزش کردن و داشتن تحرک کافی در طول روز، حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش می‌دهد و این می‌تواند به مدیریت بهتر دیابت کمک کند.

برای داشتن تحرک کافی در محل کار به این موارد دقت کنید:

  • double-check-1

    با ایجاد تغییرات تدریجی شروع کنید. به‌عنوان مثال به جای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، پیاده به خانه باز گردید یا به جای استفاده از بطری آب از لیوان استفاده کنید تا برای پُر کردن مجدد آن چند قدمی برداشته باشید. در صورتی که در محل کارتان غذا صرف می‌کنید، بهتر است به جای سفارش و تحویل در درب محل کار، خودتان برای دریافت غذا اقدام کنید.

  • double-check-1

    توصیه می‌کنیم در محل کار، هر دو ساعت یک‌بار به کارتان وقفه داده و حرکت کنید. می‌توانید مدت کوتاهی، کار خود را سرپا انجام بدهید.

زمان خود را مدیریت کنید

در نهایت لازم است بدانید که، برای کنترل دیابت باید زمان خود را برای کار، ورزش منظم و مراقبت از خود نیز مدیریت کنید. برای این کار می‌توانید از تقویم استفاده کنید. برنامه‌ریزی می‌تواند مدیریت دیابت را راحت‌تر کند.

به‌عنوان مثال در صورتی که در ساعت ۱۴ جلسه دارید ولی همزمان با آن باید تزریق انسولین را نیز انجام بدهید، با مدیر خود صحبت کرده و در صورت امکان زمان جلسه را چند دقیقه‌ای به تعویق بیندازید.

مدیریت بیماری در محل کار ممکن است کمی ترسناک و طاقت‌فرسا به نظر بیاید ولی با رعایت مواردی که در این مقاله ذکر شد می‌توانید با خیالی آسوده دیابت خود را کنترل کرده و کار‌های روزمره‌تان را نیز انجام بدهید. آگاهی از نحوه‌ی تأثیر تغذیه و ورزش منظم بر کنترل سطح قند خون می‌تواند به مدیریت دیابت نیز کمک کند.

دیابت پایان راه نیست!

دیابت، بیماری خطرناک و شایعی است که در کشورهای خاورمیانه از هر ۶ نفر، یک نفر به آن مبتلاست و یک‌سوم از این افراد، اطلاعی از بیماری خود ندارند.

اما این بیماری خطرناک و مادام‌العمر، در صورت تشخیص به‌موقع و رعایت دستورالعمل‌های پزشک، کاملا قابل‌کنترل است. به‌عنوان یک فرد دیابتی می‌توانید مانند افراد عادی از یک زندگی سالم و بدون محدودیت لذت ببرید، به‌شرطی که توصیه‌های پزشک را در مورد نظارت و درمان به‌درستی انجام دهید و تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که نه تنها برای دیابت، بلکه برای سلامت عمومی شما نیز مفید هستند و محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

مجله سلامت دیابت که در حال مطالعه بخشی از آن هستید، اختصاص به معرفی جنبه‌های مختلف این بیماری دارد. توصیه می‌کنیم این مجله را از ابتدا مرور کنید تا در مسیر مبارزه با دیابت موفق‌ باشید.

← مجله سلامت دیابت

مجله تخصصی سلامت دیابت | تهیه و انتشار توسط تیم تولید محتوای تدبیرنگر | با تأییدیه علمی آزمایشگاه نانوی ارومیه