آشنایی با

تأثیر افسردگی و دیابت بر یکدیگر

همه‌ی افراد گهگاهی احساس غم و اندوه می‌کنند. این یک بخش عادی از زندگی است. اما ممکن است دوره‌های طولانی غم و اندوه، اضطراب و ناامیدی داشته باشید. این می‌تواند به این معنی باشد که شما افسردگی دارید.

اگر دیابت دارید، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستید. دیابت می‌تواند خسته کننده و طاقت فرسا باشد. دیابت می‌تواند باعث دوره‌های طولانی‌مدت احساس خستگی شود.

انجام

انواع تست‌های تخصصی دیابت در ارومیه

مرکز آزمایشگاهی نانو، یک مرکز مجهز تشخیصی در ارومیه است که آمادگی پذیرش و انجام کلیه‌ی آزمایش‌های مربوط به دیابت را داراست.

  • glucosemeter

    غربالگری دیابت

    یک‌سوم از افراد دیابتی، اطلاعی از بیماری ندارند. برای تشخیص زودهنگام دیابت چه باید کرد؟

  • test-tube-1

    آزمایش HbA1c (A1c)

    تعیین میانگین سطح قند خون در ۲ تا ۳ ماه گذشته برای تشخیص ابتلا به پیش‌دیابت و دیابت

  • data

    تست‌های روتین دیابت

    معاینات و آزمایش‌های منظم ضروری برای افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت برای کنترل بیماری

ارتباط بین دیابت و افسردگی

حدود ۴۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت گفته‌اند که از زمان تشخیص بیماری‌شان، با سلامت روانی خود دست و پنجه نرم کرده‌اند. ما می‌دانیم که دیابت و افسردگی می‌توانند واقعاً دشوار باشند. اما به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. ما اطلاعات زیادی در اختیار داریم که به شما کمک می‌کند با این شرایط، کنار بیایید.

افسردگی و دیابت علائم مشترکی دارند. خستگی، خواب زیاد و مشکل در تمرکز، ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که یکی از این شرایط را داشته باشید. این می‌تواند تشخیص این‌که آیا علائم شما ناشی از افسردگی یا دیابت یا هر دو است را مشکل کند.

ممکن است از خود بپرسید که آیا دیابت می‌تواند باعث افسردگی شود یا شما را دچار افسردگی کند. اگرچه این بیماری به‌طور مستقیم باعث افسردگی نمی‌شود، اما ماهیت دیابت می‌تواند عاملی در ایجاد آن باشد. از آنجایی که این بیماری همیشه وجود دارد، مقابله با آن شرایط بسیار سختی است و ممکن است خسته کننده باشد.

اگر قبل از ابتلا به دیابت، افسردگی داشته باشید، می‌تواند افسردگی شما را تشدید کند.

افسردگی چگونه بر دیابت تأثیر می‌گذارد؟

افسردگی یک وضعیت جدی سلامت روان است. این می‌تواند هر کسی را، صرف‌نظر از فرهنگ، پیشینه و سابقه خانوادگی، تحت‌تأثیر قرار دهد. این بیماری باعث می‌شود که نسبت به خود، زندگی و روابط خود احساس بدی داشته باشید.

اگر یک یا چند مورد از این علائم را برای بیش از دو هفته تجربه کردید، با پزشک متخصص خود صحبت کنید. افسردگی می‌تواند بر دیابت تأثیر بگذارد. چند نشانه افسردگی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر مدیریت دیابت شما داشته باشد، مانند:

  • double-check-1

    نمی‌خواهید کاری انجام دهید یا کسی را ببینید. ممکن است دیابت خود را به درستی مدیریت نکنید. این ممکن است به معنای عدم‌مصرف دارو یا انجام آزمایش قند خون، غیبت قرار ملاقات با پزشک یا نادیده گرفتن سایر مشکلات سلامتی باشد. همه این‌ها می‌تواند منجر به عوارض شود.

  • double-check-1
    اغلب و برای مدت طولانی احساس ضعف می‌کنید.
  • double-check-1
    شب‌ها زیاد از خواب بیدار می‌شوید یا نمی‌توانید از رختخواب بلند شوید.
  • double-check-1
    بیشتر اوقات احساس خستگی می‌کنید. این می‌تواند ورزش کردن شما را متوقف کرده و بر مدیریت دیابت شما تأثیر داشته باشد.

  • double-check-1

    پرخوری که ممکن است باعث افزایش قند خون شود.

  • double-check-1
    به اندازه کافی غذا نخورید؛ در صورت مصرف انسولین یا سایر داروهایی که ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث هیپوگلیسمی شوند، ممکن است غذا نخوردن کافی منجر به افت قند خون شود.
  • double-check-1
    احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید و نگران باشید که دوستان و خانواده را ناامید کنید.
  • double-check-1
    احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید و نگران باشید که دوستان و خانواده را ناامید کنید.
  • double-check-1
    به راحتی حواستان پرت می‌شود و برای تمرکز تلاش می‌کنید.
  • double-check-1
    احساس بی قراری و اضطراب می‌کنید.
  • double-check-1
    آهسته حرکت می‌کنید و نمی‌خواهید صحبت کنید.
  • double-check-1
    فکر می‌کنید که اگر مرده باشید یا خودکشی کنید، اوضاع بهتر می‌شود. افسردگی همچنین می‌تواند باعث احساس خود ویرانگری شود؛ اگر احساس می‌کنید بهتر است بمیرید، ممکن است مراقبت از خود را متوقف کنید.

اگرچه احساس سستی و ضعف ناخوشایند است، اما اگر خیلی طول نکشد، سعی کنید نگران آن نباشید. هرازگاهی همه غمگین می‌شوند.

اما اگر هر یک از این علائم را برای دو هفته یا بیشتر داشتید، باید با پزشکان خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند یک ارزیابی انجام دهند و کارهای بعدی را توصیه کنند.

اگر افسردگی و دیابت دارید

مقابله با دیابت هم می‌تواند افسردگی شما را بدتر کند. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد، از جمله:

  • double-check-1
    بیشتر اوقات نگران دیابت خود هستید.
  • double-check-1
    افت قند خون در شب، می‌تواند الگوی خواب شما را برهم بریزد.
  • double-check-1
    از دیابت خود احساس شرمندگی می‌کنید.
  • double-check-1
    عدم تمایل به تزریق یا آزمایش در جمع‌های عمومی.
  • double-check-1
    به دلیل عدم مدیریت صحیح دیابت خود، احساس گناه می‌کنید.

این شرایط، ‌ واقعاً چرخه سختی است.

مقابله با افسردگی و دیابت

اگر هر یک از علائم افسردگی را به مدت بیش از دو هفته دارید، واقعاً مهم است که به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. انجام این کار همیشه سخت خواهد بود، اما درخواست کمک و صحبت کردن در مورد مشکلات خود با فرد دیگر، می‌تواند واقعاً مفید باشد.

راه‌های مختلفی برای مقابله افراد با افسردگی وجود دارد. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که با یک متخصص صحبت کنید، دارو تجویز کند یا شما را به سمت رفتار درمانی شناختی راهنمایی کند. شما می‌توانید بهترین گزینه را با هم انتخاب کنید.

صحبت با یک متخصص

حمایت عاطفی و روانی یکی از ۱۵ مورد ضروری مراقبت‌های بهداشتی در هنگام ابتلا به دیابت است. اگرچه برای همه مناسب نیست، اما معمولاً صحبت کردن با یک درمانگر یا مشاور حرفه‌ای واقعاً می‌تواند مفید باشد.

مصرف دارو

داروی ارائه شده معمولاً نوعی داروی ضدافسردگی خواهد بود. این درمان به تقویت مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و به بهبود خلق‌وخوی شما کمک می‌کند. انواع مختلفی از داروهای ضدافسردگی وجود دارد، بنابراین اگر شما و پزشک متخصصتان تصمیم بگیرید که می‌خواهید آنها را امتحان کنید، می‌توانید نوع مناسب خود را پیدا کنید. این داروها بر داروهای دیابت شما تأثیری نمی‌گذارند.

سعی در درمان‌های گفتاری

رفتار درمانی شناختی یا CBT تکنیک‌های زیادی را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا با موقعیت‌های استرس‌زا کنار بیایید. این به شما کمک می‌کند تا محرک‌های خلق‌وخوی ضعیف و افکار منفی را شناسایی کنید و به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که در صورت وقوع با آنها کنار بیایید.

کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا خلق‌وخوی خود را بهبود ببخشید

یافتن درمان مناسب برای کمک به مدیریت افسردگی و دیابت می‌تواند زمان‌بر باشد. چند کار وجود دارد که می‌توانید برای بهبود خلق‌و‌خوی خود در کوتاه‌مدت انجام دهید.

با دوستان، خانواده یا همسالان صحبت کنید

گاهی صحبت کردن با کسانی که شما را بهتر می‌شناسند، واقعاً می‌تواند مفید باشد. ما می‌دانیم که انجام این مکالمات می‌تواند دشوار باشد. به یاد داشته باشید، شما تنها نیستید. افراد زیادی در حال گذراندن شرایط مشابه هستند.

غذا و خلق‌و‌خو

غذا می‌تواند بخش بزرگی از زندگی شما باشد. ابتلا به دیابت می‌تواند چیزی را که قبلاً از آن لذت می‌بردید به چیزی استرس‌زا تبدیل کند. اما غذا می‌تواند راهی عالی برای بهبود خلق‌وخوی شما باشد.

سعی کنید بیشتر فعالیت کنید

ورزش بخش مهمی از نحوه مدیریت دیابت است. مزایای مثبت زیادی دارد، مانند مدیریت وزن، کاهش سطح قند خون و کمک به بدن در استفاده مؤثرتر از انسولین. همچنین می‌تواند به بهبود خلق‌وخوی شما کمک کند.

ایجاد انگیزه در خود می‌تواند واقعاً دشوار باشد. افسردگی می‌تواند به این شکل باشد که آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید، این است که بلند شوید و بیشتر حرکت کنید. اما مزایای آن می‌تواند قابل توجه باشد.

هنگامی که شما فعال هستید، بدن شما اندورفین ترشح می‌کند که یک ماده شیمیایی است که به شما احساس خوبی می‌دهد. ورزش برای بهبود خلق‌وخو بسیار مؤثر است و می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و همچنین می‌تواند در مدیریت دیابت کمک کند.

دیابت پایان راه نیست!

دیابت، بیماری خطرناک و شایعی است که در کشورهای خاورمیانه از هر ۶ نفر، یک نفر به آن مبتلاست و یک‌سوم از این افراد، اطلاعی از بیماری خود ندارند.

اما این بیماری خطرناک و مادام‌العمر، در صورت تشخیص به‌موقع و رعایت دستورالعمل‌های پزشک، کاملا قابل‌کنترل است. به‌عنوان یک فرد دیابتی می‌توانید مانند افراد عادی از یک زندگی سالم و بدون محدودیت لذت ببرید، به‌شرطی که توصیه‌های پزشک را در مورد نظارت و درمان به‌درستی انجام دهید و تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که نه تنها برای دیابت، بلکه برای سلامت عمومی شما نیز مفید هستند و محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

مجله سلامت دیابت که در حال مطالعه بخشی از آن هستید، اختصاص به معرفی جنبه‌های مختلف این بیماری دارد. توصیه می‌کنیم این مجله را از ابتدا مرور کنید تا در مسیر مبارزه با دیابت موفق‌ باشید.

← مجله سلامت دیابت

مجله تخصصی سلامت دیابت | تهیه و انتشار توسط تیم تولید محتوای تدبیرنگر | با تأییدیه علمی آزمایشگاه نانوی ارومیه