PCR بارداری سلولی مولکولی مراقبت‌های پزشکی

زگیل تناسلی در خانم ها و آقایان و چگونگی تشخیص آن

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های منتقل‌شونده از طریق جنسی است. اکثر افرادی که روابط جنسی برقرار می‌کنند، در برهه‌ای از زندگی دچار یکی از انواع ویروس HPV می‌شوند؛ ویروسی که باعث ایجاد این نوع زگیل‌ها می‌شود.

زگیل‌های تناسلی، بافت مرطوب اطراف اندام‌های تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این زگیل‌ها در اکثر موارد کوچک‌تر از آن هستند که بتوان آنها را دید.

برخی از گونه‌های HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. گونه‌های دیگری نیز وجود دارد که مولد سرطان هستند.

تشخیص زگیل تناسلی

این عارضه می‌تواند هم در آقایان و هم در خانم‌ها با علائم متفاوت اتفاق بیافتد.

در خانم‌ها

در خانم‌ها، زگیل‌های تناسلی در اطراف و داخل واژن و مقعد و یا بر روی دهانه رحم شکل می‌گیرند. ممکن است بسیار کوچک و یا به صورت خوشه‌های بزرگ باشند. رنگ این زگیل‌ها می‌تواند قرمز و یا سفید باشد. در برخی موارد ممکن است مبتلا به زگیل تناسلی باشید اما هیچ علائمی دیده نشود.

خانم‌هایی که رابطه جنسی بدون محافظت داشته اند باید توسط پزشک معاینه شوند. آزمایش تشخیص ویروس HPV کم‌خطر (که باعث بروز زگیل تناسلی می‌شوند) به‌صورت روتین انجام نمی‌شود. پزشک باید شما را معاینه کند و علائم احتمالی را تشخیص دهد. در برخی موارد زگیل ماه‌ها و یا سال‌ها بعد از تماس جنسی پیدا می‌شوند.

ممکن است زگیل تناسلی در داخل واژن شکل بگیرد و تشخیص آن دشوار باشد. همچنین ممکن است علائمی مشابه زگیل تناسلی داشته باشید اما پس از معاینه و آزمایش مشخص شود علت دیگری باعث آن است.

در آقایان

زگیل تناسلی در مردان ممکن است بر روی آلت، پوست بیضه و یا اطراف مقعد ظاهر شوند. آزمایش قطعی برای تشخیص زگیل تناسلی در آقایان وجود ندارد. برای این کار لازم است توسط پزشک معاینه شوید و یا تحت معاینات دوره‌ای قرار بگیرید.

مراجعه به پزشک

هم در آقایان و هم در خانم‌ها ممکن است زگیل تناسلی بر روی لب‌ها، دهان، زبان و گلو شکل بگیرد. در صورت مشاهده این نوع زگیل‌ها در خودتان و یا همسرتان، لازم است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر:

  • ترشحات غیرطبیعی از آلت و یا واژن وجود دارد
  • در حین ادرار کردن و یا برقراری رابطه جنسی دچار درد، سوزش یا خونریزی هستید
  • همسرتان مبتلا به زگیل تناسلی شده و یا علائم مشکوک به آن را دارد
  • فرزندتان مبتلا به زگیل تناسلی شده است

در طی معاینه

پزشک معالج از شما سؤالاتی خواهد کرد که شامل این موارد است:

  • آیا رابطه جنسی بدون محافظت داشته‌اید؟
  • آیا با بیش از یک نفر تماس جنسی داشته‌اید؟
  • آیا شما یا همسرتان برای عفونت‌های آمیزشی مورد آزمایش قرار گرفته‌اید؟
  • آیا علائم احتمالی را دارید؟
  • آیا باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید؟

پزشک شما را مورد معاینه قرار خواهد داد و در صورت نیاز، بیوپسی یا نمونه‌برداری از زگیل تجویز خواهد کرد. ممکن است آزمایش خون برای تشخیص HIV و سفلیس نیز تجویز کند. بر اساس نتایج این آزمایش‌ها ممکن است به پزشک متخصص ارجاع داده شوید.

آزمایش زگیل تناسلی در ارومیه

آزمایش HPV قادر به یافتن آنتی‌بادی HPV است. وجود آنتی‌بادی HPV در خون مشخص می‌کند که فرد در دوره‌ای از زندگی در معرض ویروس HPV قرار گرفته است، ولی نمی‌تواند تعیین کند آیا در حال حاضر به این ویروس مبتلا هستید یا نه.

تست پاپ اسمیر به‌منظور یافتن تغییرات سلولی در دهانه رحم تجویز می‌شود. این تست با تراشیدن یا برس کشیدن سلول‌های دهانه رحم انجام می‌شود تا در زیر میکروسکوپ از نظر تغییرات احتمالی سلولی بررسی شود. پاپ اسمیر روش بسیار خوبی برای یافتن سلول‌های سرطانی و یا سلول‌هایی است که در آینده ممکن است سرطانی شوند.

همکاران ما در آزمایشگاه نانو ارومیه با شماره تلفن‌های ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۳ و ۰۴۴۳۳۴۵۷۹۹۶ و یا از طریق واتساپ با شماره ۰۹۱۴۸۰۵۲۷۲۴ منتظر دریافت سؤالات و راهنمایی شما در این زمینه هستند.

همچنین در آزمایشگاه نانو برای دریافت نتیجه آزمایش، نیازی به مراجعه حضوری نیست و نتیجه به‌صورت الکترونیکی به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

مطالب بیشتر در بخش مقالات سایت آزمایشگاه نانو

آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو، یکی از مراکز مجهز آزمایشگاهی بخش خصوصی در ارومیه و آذربایجان‌غربی است که از اواخر سال ۱۳۹۷ با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و منحصربه‌فرد آزمایشگاهی و با رویکردی بیمار-محور در خدمت جامعه پزشکی و طیف وسیعی از بیماران مراجعه‌کننده از هموطنان گرامی و بیماران کشورهای همجوار قرار گرفته است و افتخار دارد به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین آزمایشگاه‌های ارومیه در خدمت مردم عزیز این منطقه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *